Öppnar för att ta över – efter petade Wikström - Stockholm Alex

Latest

2019/03/10

Öppnar för att ta över – efter petade Wikström

Öppnar för att ta över – efter petade Wikström

VÄSTERÅS. Efter petningen av Cecilia Wikström står Liberalerna utan förstanamn till EU.

Den tidigare riksdagsledamoten Said Abdu (L) är tvåa på partiets EU-lista – och öppnar nu för att ta över.

– Det hade varit en ära så klart, säger han.

Först var riksdagsledamoten Allan Widman (L) nummer två efter Cecilia Wikström på Liberalernas lista till EU-valet.

https://stockholmalex.blogspot.com


Kort därefter ändrades listan – och partiet presenterade i stället den tidigare riksdagsledamoten Said Abdu på andraplatsen.

Men efter lördagens dramatik på Liberalernas riksmöte i Västerås stod det klart att EU-listan måste göras om på nytt.

EU-veteranen Cecilia Wikström tvingades välja mellan att stå på listan eller att behålla sina uppdrag i styrelsen för två börsbolag – hon valde det sistnämnda.

Efter en presskonferens lämnade Wikström rummet i tårar.

– Jag är väldigt ledsen över situationen och att vi är där vi är, jag hade gärna sett att Cecilia Wikström fortsatte. Jag såg verkligen fram emot att göra den här valrörelsen med henne, säger Said Abdu.

LÄS MER: Wikströms tårar efter beskedetCecilia Wikström petades

Han är på plats i Västerås på söndagen för att hålla i ett seminarium och vill helst inte kommentera om det var rätt av partiledningen att ställa Cecilia Wikström inför ett ultimatum.

– Vi har en utmaning som är större än mig och andra personer i partiet. Vi har ett Europa som står inför stora utmaningar och där behövs de liberala idéerna. Det här tar energi som vi behöver i kampanjarbetet, säger Said Abdu.

Partiet har ännu inte gett besked om när ett nytt toppnamn till EU kan presenteras. Ett extrainkallat möte ska hållas i partistyrelsen inom kort.

Said Abdu: ”En ära”

Said Abdu öppnar nu för att ta över som förstanamn efter Cecilia Wikström.

– Om partiet skulle landa i att jag är mest lämpad, jag är ju tvåa i dag, säger Said Abdu.

– Det viktiga för mig är att framhålla våra tankar och idéer om ett öppet Europa. Har jag möjlighet att få vara budbärare för det och de bedömer att jag är mest lämpad för det så gör jag gärna det. Det hade varit en ära så klart.

Enligt opinionsmätningarna riskerar Liberalerna att bli utan mandat i Europaparlamentet. Men Said Abdu väljer att blicka framåt.

https://stockholmalex.blogspot.com


– Den enda vägen är uppåt. Det är klart att opinionsläget är bekymmersamt men jag är hoppfull. Vi har ett gediget program och får vi chansen att nå ut till väljarna tror jag att vi kommer att få ett starkare gehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar