Ilija Jurkovic, 22, var en av AIK:s största fotbollstalanger och togs ut i svenska pojklandslaget - Stockholm Alex

Latest

2020/04/11

Ilija Jurkovic, 22, var en av AIK:s största fotbollstalanger och togs ut i svenska pojklandslaget

Landslagsman – pekas nu ut som gängledare

Ilija Jurkovic, 22, var en av AIK:s största fotbollstalanger och togs ut i svenska pojklandslaget.

Samtidigt drogs han allt mer in i den kriminella världen, hamnade i fängelse, och har i dag enligt polisen en högt uppsatt position i ett kriminellt nätverk.

– Man kollar på tv och ser gamla lagkamrater spela. Så sitter man inne. Folk man har mött och spelat med. Alexander Isak… Men jag är glad för deras skull och brukar skriva till dem på Instagram. ”Kör på”, liksom, säger Jurkovic i ett längre reportage i Aftonbladet.



Våren 2014 har Ilija Jurkovic, då 17 år, fått börja träna med AIK:s A-lag.

Han tillhör en framgångsrik årskull födda 1997 som är på väg att ta plats på den stora fotbollsscenen.

Ilija Jurkovic får skjuts från Vårby gård till träningarna av Nabil Bahoui och hittar en mentor i mittbacken Alexander Milosevic.

Han satsar hårt på fotbollen men umgås fortfarande mycket med sina barndomsvänner som även har andra intressen än fotboll.

En sommardag i Halmstad drar Ilija Jurkovic sönder korsbandet i ena knäet, och det blir början på slutet för hans fotbollskarriär.

Tillhör kriminellt nätverk
Aftonbladets reportrar Per Bohman, Patrik Brenning och Karl Enn Henricsson har i ett längre reportage träffat Jurkovic, som nu har lagt av helt med fotbollen och enligt en källa som tidningen pratat med ”tillhör det övre skiktet i det så kallade Vårbynätverket”.

Men den före detta fotbollstalangen menar att polisen överdriver hans roll.

– Jag läste i Expressen att de hade lagt mig på någon rimfrost-lista som en av 32 gängledare, med en till kompis i Stockholm. Jag blev så här ”nu ni börjar överdriva”. Förstår du?

Ilija Jurkovic dömdes i november 2017 för två fall av grovt vapenbrott, brott mot knivlagen och ringa narkotikabrott till ett och ett halvt års fängelse.



I somras dömdes han för medhjälp till penningtvättsbrott till fem månaders fängelse.

Han är även fortsatt misstänkt för medhjälp till mordförsök efter en skottlossning i Rågsved i november i fjol, där han greps och anhölls men senare släpptes.

Själv hävdar han sin oskuld.

– Alltså, jag har inte gjort något så det finns inget att gripa mig för. Vill de ta mig till häktet två-tre månader och hålla på och jiddra med mig, varsågod gör det. Jag har varit i häktet förut. Men jag tycker att det är onödigt.

”Jag älskar fotboll”
På frågan från Aftonbladet varför han slutade med fotbollen, svarar Ilija Jurkovic:

– Jag älskar fotboll. Det är inte det. Jag spelade fotboll nu i anstalten nu varje dag också. Jag kollar fortfarande mycket på fotboll. Det intresserar mig. Det var tiden… Jag lade min tid på andra grejer. Förstår du? Det var mitt misstag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar