Hanna Wigh : Hanna Wigh berättar om SD-kollegans sexövergrepp - Stockholm Alex

Latest

2017/09/25

Hanna Wigh : Hanna Wigh berättar om SD-kollegans sexövergrepp

Hanna Wigh berättar om SD-kollegans sexövergrepp

Riksdagsledamoten Hanna Wigh hoppar av Sverigedemokraterna och blir politisk vilde.
I "Kalla fakta" i TV4 berättar hon om att hon utsattes för ett sexuellt övergrepp av en SD-riksdagsledamot - och att det tystades ned av partiet.
– Han hade en hand mot halsen och tryckte mig mot väggen. Sen tog han den andra handen som han hade ledig, och så tog han ner den innanför mina byxor och tryckte upp ett finger, säger hon.
Också partikollegan Maddelen Larsson väljer att lämna partiet. 

https://stockholmalex.blogspot.com/2017/09/hanna-wigh-hanna-wigh-berattar-om-sd.html
                                              Pretty Little Liars Inspired: Hanna Marin

TV4:s "Kalla fakta" har i måndagens program pratat med flera SD-företrädare, både tidigare och nuvarande, som vittnar om hur de straffats efter att ha larmat om oegentligheter  – bland annat sexuella trakasserier och misstankar om ekonomisk brottslighet.
I programmet berättar de hur de blivit utfrysta, trakasserade och mobbade.
En av de som träder fram är riksdagsledamoten Hanna Wigh som berättar hur hon blivit sexuellt trakasserad och utsatt för ett sexuellt övergrepp.
Hon har nu lämnat Sverigedemokraterna och blir politisk vilde i riksdagen, uppger TV4. Hon blir därmed den tredje kvinnan som lämnat SD:s riksdagsgrupp för att sitta kvar i riksdagen som politisk vilde.

LÄS MER: Riksdagsledamöterna Margareta Larsson och Anna Hagwall har tidigare lämnat SD

–  Jag kan inte längre vara ett alibi för Sverigedemokraterna. Jag representerar inte längre Sverigedemokraterna, säger Hanna Wigh till TV4.
Under morgonen valde också hennes partikollega, Maddelen Larsson, tidigare SD-ordförande i Falköping, att lämna partiet.
– Politiken är det inte ngt fel på men en del företrädare bör bytas ut, säger hon i TV4.
I "Kalla Fakta" berättar hon hur det tog sin början 2012 då en partikollega utsatte henne för sexuella trakasserier.

https://stockholmalex.blogspot.com/2017/09/hanna-wigh-hanna-wigh-berattar-om-sd.html
”Han förklarade för mig att han hade blivit väldigt besviken, sur och besviken på mig”, säger Hanna Wigh om SD-ledaren Jimmie Åkesson.


”Han förklarade för mig att han hade blivit väldigt besviken”

Hon förväntade sig stöd från partiet men drabbades av smutskastning och personen som utsatt henne för övergreppet ringde och skällde, säger hon.
– Att jag var en psyksjuk jävla galning som inte kan sköta mitt jobb. Då slutade jag att prata och mådde jättedåligt, säger hon i programmet.
Flera andra kvinnor i partiet ska också ha berättat om att de utsatts för sexuella trakasserier av samme man.
Sommaren 2013 anklagades en toppman i partiet för våldtäkt under politikerveckan i Almedalen. När Hanna Wigh ville gå ut i media för att prata om sexskandalerna blev hon tillsagd att skydda SD.

Då slutade jag att prata och mådde jättedåligt

Polisutredningen mot personen som anmäldes för våldtäkt lades ned och han fick senare en ny tjänst i partiet.
Expressens David Baas avslöjade 2016 att Sverigedemokraterna i en intern säkerhetsrapport där kvinnor som vittnat om sextrakasserier avfärdats med omdömen som "sjuk", "väldigt klängig" och "berusad".
Wigh kommenterade rapporten i TV4:as "Nyhetsmorgon" men efteråt kallades hon in till SD-ledaren Jimmie Åkesson. 
– Han förklarade för mig att han hade blivit väldigt besviken, sur och besviken på mig, att jag hade varit med i TV4, säger hon i "Kalla fakta".

https://stockholmalex.blogspot.com/2017/09/hanna-wigh-hanna-wigh-berattar-om-sd.html
               Hanna Wigh har valt att inte polisanmäla mannen eftersom hon är rädd för konsekvenserna.


Vågar inte polisanmäla

I måndagens program väljer Hanna Wigh nu att berätta om en annan händelse. Hon beskriver hur en riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, som tidigare bett henne hålla tyst om interna missförhållanden, utsätter henne för ett övergrepp.
– Han hade en hand mot halsen och tryckte mig mot väggen. Sen tog han den andra handen som han hade ledig, och så tog han ner den innanför mina byxor och tryckte upp ett finger. Och så sa han till mig att vi borde träffas utanför riksdagen någon gång.

Han hade en hand mot halsen, och tryckte mig mot väggen

Hanna har valt att inte polisanmäla mannen eftersom hon är rädd för konsekvenserna.
Hon säger till Expressen att hon berättat för flera personer i partiledningen om händelsen men inte sagt vem det handlar om.
– De vet vem det är ändå.
Hanna Wigh säger i "Nyhetsmorgon" på måndagsmorgonen att hon förstår att det kan uppfattas som märkligt att hon inte polisanmält mannen.
– Jag är världens sämsta förebild, säger hon och tillägger att hon är rädd för vad som kan hända om hon pekar ut honom.


https://stockholmalex.blogspot.com/2017/09/hanna-wigh-hanna-wigh-berattar-om-sd.html
Hanna Wigh förväntade sig stöd från partiet efter händelsen men drabbades av smutskastning och personen som utsatt henne för övergreppet ringde och skällde.


Åkesson: ”Har aldrig hört talas om det”

Per Vegelow, tidigare biträdande säkerhetschef i partiet, berättar i programmet att han fick direktiv uppifrån att agera så lite som möjligt när det rörde misstankar i partiet.
Han menar att det är omöjligt att komma åt den riksdagsledamot, som enligt "Kalla fakta", pekats ut för både sexuella trakasserier och sexuella övergrepp.
– Han har immunitet, honom kommer man inte åt. Jag skulle bli hemskt överraskad om man inte kände till det här i partiledningen. Då säger jag högt upp i partiledningen, han har ändå varit med så många år i partiet.

Han har immunitet, honom kommer man inte åt

När "Kalla Faktas" reporter Sara Recabarren frågar Jimmie Åkesson om riksdagsledamoten som ska ha utsatt kvinnor för sexuella trakasserier och övergrepp utan att partiet agerar, säger han att han inte känner till det.
– Jag har aldrig hört talas om det. Jag har inte den informationen och nu tänker jag inte stå här och tjafsa med dig mer om det här. Skicka specifik information så ska vi göra en bedömning om vi tycker att det är jag som ska uttala mig om det eller om det är någon annan.


https://stockholmalex.blogspot.com/2017/09/hanna-wigh-hanna-wigh-berattar-om-sd.html
Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge säger att man tar uppgifter om personer som blir dåligt behandlade på allvar.

”Vi fick bara höra att det skulle ha skett”

Sverigedemokraternas presschef Henrik Vinge säger till Expressen att man tar uppgifter om personer som blir dåligt behandlade på allvar.
– Vi har numera välutvecklade funktioner för att hantera sånt. Vi har en trygghetssamordnare från ett av världens största säkerhetsföretag som finns tillgänglig och vi har en professionell hr-konsult som kan hjälpa till, säger han.
När det gäller anklagelserna om ett sexuellt övergrepp på SD:s riksdagskansli säger Vinge att första gången man hörde talas om det var från "Kalla fakta".
– Det låter otroligt allvarligt. Vi fick inte veta varken vem som ska ha utfört övergreppet eller vem som ska ha blivit utsatt. Vi fick bara höra att det skulle ha skett. Det vi gjorde då är att vi försökte reda ut det. Vi försökte ta kontakt med olika personer som skulle kunna känna till det, som jobbar i riksdagsgruppen som har med tjänstemän eller riksdagsledamöter att göra. Men ingen kunde ge oss något svar, säger han.

Det låter otroligt allvarligt

Anser du i backspegeln att ni tagit uppgifter om sexuella trakasserier och övergrepp på ett tillräckligt stort allvar?

– Det här är saker som utspelar sig under 10 år. Varken jag eller Richard (Jomshof, reds. anm) har haft ansvar under så lång tid. Men efter att han blev partisekreterare 2015 har vi gjort det man kan förvänta sig av oss och mer därtill för att hantera de här sakerna, säger Vinge.
Han tillägger att man lagt ner den tidigare säkerhetsavdelningen och i stället använder sig av externa konsulter utan koppling till partiet. Vinge uppmanar personer som blivit utsatta för brott att polisanmäla.
– Varken jag, Richard eller någon annan i partiledningen har kompetens att reda ut eventuella brott som människor har begått mot varandra.
Enligt TV4 ska nu partiet polisanmäla händelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar