Kreativ chef Alessandro Michele bygger på glam rock star stagewear i avantgardistiska samling som trotsar konventionen
Heideggers tankar om äkthet, Camus' skrifter om arten av uppror, 17th-talets kartografi och scenen slitage av Elton John – catwalken visar att öppnade Milano fashionweek inte följde en formel smällde av uppenbar kommersiell framgång. Men detta är Gucci, där formgivarens Alessandro Michele avantgardistiska inställning till lyx harförbryllat i branschen.
Fashion house's ekonomiska resultat, släpptes i somras visade en fenomenal 43,4%försäljningstillväxt. Ännu mer slående är att Gucci, vars catwalken ställa mappade den romerska platsen av Horatius Villa och vars Visa anteckningar rörd på poststrukturalism, är avgudad av en yngre generation mest Karl heritage varumärken kämparför att ansluta med: hälften av alla Gucci kunder var födda efter 1980.
Michele är den mest framgångsrika modedesignern av detta årtionde trots – eller kanske på grund av – inte verkar särskilt intresserad av kläder. I en 25 minuters Pre-show briefing för redaktörer, hölls i storslaget modernistiska Milano palazzo Gucci byggd för dess gyllene pojke, nämnde Michele inte ett enda plagg.
en modell går banan vid Gucci showen under Milan fashion week.
”Ibland jag tror det skulle vara lättare om jag bara kunde göra några vackra skor för butiken. Men nej, jag vill ändra estetiska av hela företaget och på så sätt kan jagändra vad mode är. ”Jag vill göra saker som skapar möjligheten, som gör en möjlighet för världen att ändra och växa”, sade han.
Mångfald och äkthet är återkommande teman. ”Jag försöker att driva idén om mode, och för att förstöra de gamla koderna av mode”, sade Michele, som var klädd i en kraftigt broderad jacka som en timme senare presenterade på catwalken bärs aven kvinnlig modell.
”Mode försöker hålla vid liv koder som är från år av New Look, herr Dior. Det gamlasättet att tänka som går, 'den nya säsongen är blå' eller 'den nya ballerina look', jag är inte intresserad av att. Och när gjutning folk säger till mig om en modell, 'honär vacker, hon är ett nytt ansikte, hon har vackra ben' – jag bryr mig inte om att alls. Jag bryr mig om hur tjejen är romantiskt, det sättet hon ser världen, inte att honser ett visst sätt. ”Jag vill berätta historier så jag tror på en filmisk sätt”.
Michele's Gucci, genomsyrad av Medici symbolik och renässansen siluetter när det sprack på catwalken i början av 2015, förra året skiftade mot disco och därifrån mothip-hop, med många en iögonfallande villospår – såsom en päls-fodrade dagdrivare– längs sättet.
Annons
Denna säsong estetiskt tog en sväng mot glamrock, med kläder inspirerade av Elton Johns scenkläder. Tur, hög midja jumpsuits och power-axlade jackor bars av manliga modeller droppande i smycken och kvinnliga modeller vars krispiga fransar liknade Renate Blauel, som Elton John gifte sig på alla hjärtans dag 1984.
Men för alla dess progressiva talk, Guccis framgång bygger på en identitet som förblir i stort sett stabil från säsong till säsong. Dess fans kommer att betala förhöjda priser eftersom genom att förkasta den trend cykeln, Michele säljer bitar med en längre hållbarhet, resterande igenkännlig Gucci för mer än en säsong.
Alla viktiga delar av Gucci estetiska – slick 1970-talet sportkläder, apotek barrettes,krympta trousersuits, rainbow ränder, geek-chic Glasögon, trubbig slagord, backless skor, en viss gammal lady-ish silhuett av en päls över en lång klänning, Disney referenser, pärlor – var i full effekt.
Hur Gucci förvandlas arthouse skriptet till biljettkassan guld var antytt med inbjudan till showen. Varje gäst fick en utsmyckade apotek tin inskriven ”GUCCY” som innehåller ljus, tändstickor, doftande papper och silkestråd. ”Mässan är en spell som jagkastat på dig”, förklarade designer. ”Som en guide”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar