Tv3 Profil : TV3 avslutar samarbetet med profilen – efter anklagelserna - Stockholm Alex

Latest

2017/10/31

Tv3 Profil : TV3 avslutar samarbetet med profilen – efter anklagelserna

TV3 avslutar samarbetet med profilen – efter anklagelserna

TV3 avslutar samarbetet med en profil på kanalen – efter anklagelserna mot mannen, skriver Aftonbladet.
Programledaren utreds för "oacceptabelt beteende" – och får inte längre vara kvar.
– Vi ser att det är tillräckligt många uppgifter som har kommit in under den senaste veckan som pekar på en typ av beteende som vi inte kan acceptera. Därför har vi inte sett det som möjligt att förnya samarbetet med profilen, säger Jessica Sjöberg, pressansvarig för MTG.

TV3 avslutar samarbetet med profilen – efter anklagelserna
                                                                   Jessica Sjöberg


Det var för en vecka sedan som en programledare på TV3 anklagades av flera personer för trakasserier, påhopp och mobbning i samband med flera inspelningar.
Anklagelserna kom i samband med Metoo-kampanjen.
Tv3 Vi har haft en tät dialog med produktionsbolaget och profilen i fråga, för att få fram tillräckligt med information om vad som har hänt och för att kunna gå till botten med de uppgifterna. Vi vill inte gå på rykten eller hörsägen utan få fram förstahandsuppgifter. Av alla uppgifter som vi hittills fått fram rör det händelser som går tillbaka cirka fem år i tid, berättade Susanne Nylén, presschef på MTG för Expressen.

TV3 avslutar samarbetet 

Tv3 Nu, sex dagar senare, beslutar kanalen att avsluta samarbetet med mannen, något som Aftonbladet var först att rapportera om.
– Jag vill inte gå in i detalj på de anklagelserna. Men vi ser att det i alla fall är tillräckligt många uppgifter som har kommit in under den senaste veckan som pekar på en typ av beteende som vi inte kan acceptera. Därför har vi inte sett det som möjligt att förnya samarbetet med profilen, säger Jessica Sjöberg, pressansvarig för MTG, till Expressen.
Jessica Sjöberg vill inte gå in på hur framtiden ser ut för profilens program på TV3.
– Vi pratar inte om detaljer vad det är för program och hur vi gör. Det som är viktigt att säga är att vi har agerat genom att inte förlänga samarbetet med profilen. VI tycker inte att det är hållbart med tanke på de uppgifter som kommit in. Men jag vill också understryka att det inte är polisanmälningar som har kommit fram, utan det är vittnesmål. Men vi ser på dem med tillräckligt stort allvar för att välja att inte gå vidare med den här profilen, säger Jessica Sjöberg till Expressen.


Tv3 Profil : TV3 avslutar samarbetet med profilen – efter anklagelserna
                    TV3 bryter samarbete med programledare. DN har tidigare avslöjat ...


Medarbetaren: "Han njöt av att göra mig illa"

Tv3 Flera tidigare medarbetare vittnar om kränkande händelser på arbetsplatsen.
– Det var den värsta arbetssituationen jag har varit med om i hela mitt liv. Ju sämre jag mådde desto mer tyckte han om det, berättar en person för Aftonbladet och fortsätter:
– Ja, min känsla är att han njöt av att göra mig illa. Det är exakt min känsla.
En kollega till programledaren berättar för tidningen att personen mår dåligt flera år efter att inspelningarna tagit slut.
– Jag mår dåligt när jag ser honom, säger personen till Aftonbladet.
Enligt uppgifter till DN ska medarbetare ha startat en protestlista mot programledaren och lämnat in den till TV3 under de senaste dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar