Tova Moberg : Pojkvännen styrde Tovas liv med våld och dödshot - Stockholm Alex

Latest

2017/11/21

Tova Moberg : Pojkvännen styrde Tovas liv med våld och dödshot

Pojkvännen styrde Tovas liv med våld och dödshot

19-åriga Tova Moberg förbjöds att gå på simträningar – och fick inte arbeta med manliga kolleger i hemtjänsten.
Om hon minglade på sin studentdag skulle hon bli "sönderslagen samma kväll".
Så misstänks pojkvännen ha styrt hennes liv med våld och dödshot.
Nu står han åtalad för att ha mördat henne.


Tova Moberg : Pojkvännen styrde Tovas liv med våld och dödshot
                                   Tovas före losa pojkvän begärs häktad för mordet


I sitt hus utanför Hudiksvall sitter ett gift par och tittar på Eurovision-festivalen. Under omröstningen tappar maken intresset och lägger sig i stället för att läsa en bok i sovrummet.
Genom det öppna fönstret hör han ett utdraget skrik som ekar över den närliggande sjön. Han beskriver det som ett hjärtskärande ljud från en kvinna.
– Enligt mig så är det då Tova angrips, säger åklagare Christer Sammens.

LÄS OCKSÅ: Åklagaren bekräftar: Tova hittad död

Hittas fastbunden i skottkärra

Två dagar senare hittas Tova Moberg brutalt mördad. Kroppen ligger i i sjön, fastsurrad i en skottkärra med silvertejp och metalltråd och nedsänkt med vikter. I samband med dödsfallet har hon fått mer än 20 hammarslag mot huvudet och kroppen samt blivit strypt.
Nu står den 22-årige expojkvännen åtalad för mord och grov kvinnofridskränkning.
Utredningen ger en bild av vilken kontroll han hade över Tova under deras två år långa förhållande. Genom både vittnesmål och hennes egna ord framgår det att han i detalj försökte styra vem hon umgicks med, var hon jobbade och vad hon gjorde på fritiden.
Tova gick sista året på gymnasiet. När hon mördades var det en månad kvar till studenten. I förhör berättar hennes mamma att dottern den sista tiden pratade mycket om framtiden och såg fram emot studentbalen. För vännerna visade hon bilder på klänningen hon skulle ha på sig.

LÄS OCKSÅ: Tova Mobergs ett år långa helvete före mordet

Hotet : Kommer bli sönderslagen
Men 22-åringen förbjöd henne att gå – och hotade att döda henne om hon trotsade honom.
”När du tar studenten kommer det bli mycket mingel så i så fall kommer du bli sönderslagen samma kväll”, står i meddelanden han skickat till Tova.
”Jag avgör när du minglar”.
”Tro aldrig att jag skojar om detta angående din student”.
I sin dagbok har Tova skrivit om hur pojkvännen tvingat henne att bryta kontakten med flera av sina närmaste vänner.
I inlägget från november förra året står det:
"Han sa att jag var tvungen att skita i dom eller dö. Han hotade mig, slog mig, ströp mig. Han höll på så hela natten och sen var jag tvungen att skriva till dom och 'göra slut' med dom."

LÄS OCKSÅ: Misstänkte mördaren kan ha släpat kroppen

Hade blåmärken – fick inte simma

På fritiden sysslade Tova med simning, både som tävlingssimmare och som instruktör. I ett dagboksinlägg från februari skriver hon om att pojkvännen misshandlat henne efter att hon fått ett sms om simskoleundervisning. I meddelandet nämndes en man.
"Han fucka ur och slog mig så min högra överarm är helt lila... Han lugnade ner sig till slut och jag var såklart tvungen att fixa nån som kunde jobba istället för mig utan att pappa fick veta. Det löste sig.", skrev Tova i sin dagbok.
Det återkommande våldet lämnade märken på hennes kropp. När hon var blåslagen förbjöd pojkvännen henne från att simma eftersom folk kunde se skadorna. I dagboken beskrivs ett tillfälle då hon trotsade förbudet.


Tova Moberg : Pojkvännen styrde Tovas liv med våld och dödshot
                                                                          Tova Moberg


"Han fucka ur för jag tränade i måndags fastän mitt blåmärke fortfarande syns lite på benet".
19-åriga Tova Moberg bodde fortfarande hemma hos sin familj – och allt eftersom våldsspiralen stegrade började hennes föräldrar märka av blåmärken. De ställde frågor, men hon kom med olika bortförklaringar om att hon hade slagit sig, berättar mamman i förhör.

LÄS OCKSÅ: Tova skrev dagbok – förutsåg sin egen död

Tova: "Jag önskar alla visste"

I sin dagbok skrev Tova om sin smärta.
"Jag måste ljuga. Jag kan inte berätta".
"Jag önskar att alla visste hur det va".
När föräldrarnas misstänksamhet nådde fram till pojkvännen skedde en förändring i hans beteende.
"Han sa att han skulle slita av mina kläder och låsa mig ute. Det är riktigt kallt ute nu mellan -25 o -30. Han sa att han skulle göra så för att han ej kan slå mig längre eftersom mamma sett mina blåmärken", står i ett dagboksinlägg.
Ytterligare ett dödshot från samma dag finns beskrivet:
"Då sa han nånting i stil med 'Jag kanske inte dödar dig direkt, jag kanske gräver ett hål på gården med en sten över och låter dig plågas till döds där nere'".

LÄS OCKSÅ: Polisens nya framsteg efter mordet på Tova, 19

Föräldrarna polisanmälde

I mars i år sprack hemligheten. När Tova kom hem, blåslagen i ansiktet, berättade hon för sin mamma om misshandeln. Föräldrarna polisanmälde och förhållandet slut. När polisen kallade till förhör sa Tova att hon inte vill medverka i utredningen eftersom hon inte ville göra 22-åringens liv "till ett helvete".
Tova förstod att hon svävade i livsfara. I de sista inläggen i dagboken vänder hon sig till den som kommer att läsa dagboken om hon blir mördad.
"Jag fixar inte detta, det blir bara värre & värre. Nästa gång dödar han mig. Ser helt jävla trasig ut."
"Det finns bevis, ett rött o silvrigt usb med bilder på märkena. Det ligger i en rosa låda i en låda under min säng."

LÄS OCKSÅ: Tova Moberg, 19, hittades mördad – nu åtalas expojkvännen

22-åringen nekar

Rättegången inleds i slutet av november. Då kommer både dagboken och Tovas egna bilder på skadorna att användas som bevisning mot 22-åringen, för att visa vad han utsatte henne för under det två år långa förhållandet.
22-åringen nekar till både mord och grov kvinnofridskränkning. Däremot medger han att det har funnits våld i förhållandet.
– Han tillstår att det har förekommit en del våld mellan honom och Tova. Flera gånger har det varit någon form av gemensamt handgemäng, säger hans försvarsadvokat Bo Karlsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar