Ernst Kirchsteiger drar in miljoner – och samtidigt tjänar han uppemot 50 000 kronor per avsnitt på att visa upp sina egna produkter i rutan.
I "Jul med Ernst" syns ljusstakar som säljs på Kirchsteigers hemsida – och TV4-profilen produktplacerar friskt även i sina andra program på kanalen.
– Är det nånting som jag är ointresserad av så är det pengar, har Ernst Kirchsteiger tidigare sagt.
I "Jul med Ernst" syns ljusstakar som säljs på Kirchsteigers hemsida – och TV4-profilen produktplacerar friskt även i sina andra program på kanalen.
Ernst Kirchsteiger är inredningsbranschens mesta mysgubbe – och på torsdagskvällen är det premiär för årets julspecial i TV4, "Jul med Ernst".
TV4-profilen har tjänat bra de senaste åren, tack vare sin exponering i rutan.
Det egna bolaget Ernst Kirchsteiger AB omsatte förra året 5,4 miljoner kronor – bolaget drar bland annat in pengar från försäljning av inredningsprodukter från egna varumärket Ernst Form.
Det är dessa produkter som syns i rutan då Ernst Kirchsteiger julstökar. I Torsdagens avsnitt skymtas tre ljusstakar av galvaniserad metall, som hos återförsäljare kostar mellan 89-100 kronor.
Även i sommarprogrammet "Sommar med Ernst", som sändes i åtta avsnitt på TV4, syns produkter från det egna varumärket, inklusive ljusstakar och pappershållare.
PR-experten: "Extremt värdefullt"
– Produktplacering i exempelvis inredningsprogram är extremt värdefullt, naturligtvis, säger Niclas Lövkvist, vd för PR-byrån Agency.
John Aleman, kommersiell direktör på mediebyrån Dentsu Aegis, uppskattar att exponeringen kan vara värd upp till 50 000 kronor per avsnitt.
– Värdet är ju att du befinner dig i det absoluta finrummet med en produkt. I sig har ju det ett stort värde, säger John Aleman och fortsätter:
Ernst Kirchsteigers egna ljusstakar står på bordet i TV4-programmet "Jul med Ernst".
– Kirchsteiger har ju en trogen och lojal tittarskara, som älskar honom. Han utstrålar en manlighet samtidigt som han har en kvinnlig sida, det attraherar ju naturligtvis människor.
Ernst Kirchsteiger: "Ointresserad" av pengar
Förra årets "Jul med Ernst"-premiär sågs av 997 000 tittare – och det tredje och sista avsnittet 2016 sågs av fler än en miljon.
Flera av sommarens avsnitt av "Sommar med Ernst" lockade tittarskaror på över 800 000 människor.
LÄS MER: Ernsts bolag gör rekordresultat
Ernst Kirchsteiger har dragit nytta av framgången, och passade i somras på att unna sig en aktieutdelning om 800 000 kronor ur bolaget. Men han menar att pengar egentligen inte intresserar honom:
– Är det nånting som jag är ointresserad av så är det pengar, vad är en lycklig människa? Jag tror inte att det är den som har mest pengar när den dör som är den lyckliga, sade han i podcasten "Värvet" tidigare i år.
Inredningsprofilen vill att hans miljonimperium ska finnas kvar även efter han har gått bort. Och för honom är det självklart att det är hans söner som ska fortsätta vårda det han satt i gröda – varumärket Ernst. Hans son Ludvig Kirchsteiger, 28, arbetar redan som varumärkeschef på familjeföretaget.
Expressen har sökt Ernst Kirchsteiger via hans agent. TV4 avböjer att kommentera.
LÄS MER: Ernst Kirchsteiger om pengarna