TOBLACH: Johannes Hösflot Kläbo var storfavorit till att ta sin sjunde raka världscupseger. - Stockholm Alex

Latest

2017/12/17

TOBLACH: Johannes Hösflot Kläbo var storfavorit till att ta sin sjunde raka världscupseger.

Okända samtalen till SVT-experten

TOBLACH/STOCKHOLM. Johannes Hösflot Kläbo var storfavorit till att ta sin sjunde raka världscupseger.
Men trots den i övrigt dystra norska hösten slog landsmannen Simen Hegstad Krüger till och tog sin första världscupseger när han vann herrarnas 15 kilometer fritt i italienska Toblach.
– Jag älskar det här stället, säger Krüger till SVT efter loppet.
Samtidigt hyllade britten Andrew Musgrave SVT-experten Johanna Ojala efter sin tredjeplats.


TOBLACH: Johannes Hösflot Kläbo var storfavorit till att ta sin sjunde raka världscupseger.
                                Simen Hegstad Krueger skrällde och vann i Toblach

Charlotte Kalla inledde en sprudlande skiddag i italienska Toblach genom att vinna damernas 10 kilometer fritt.
Förhoppningarna fanns därför på Marcus Hellner att på favoritdistansen 15 kilometer fritt följa upp med ytterligare en svensksuccé.
Men skidvärlden fick bevittna en rejäl skräll.
Norrmannen Johannes Hösflot Kläbo, som hittills vunnit allt han ställt upp i, fanns med i förhandssnacket om segern. Men succénorrmannen missade pallen med god marignal och slutade tia.
– Det var okej. Min första 15 kilometer fritt i världscupen, det finns mycket bra att ta med sig, säger Kläbo till SVT.
I stället fick en annan norrman föra traditionen av norska segrar vidare.

Skrällarna på pallen - svenskt fiasko

Norrmannen Simen Hegstad Krüger stod för ett fenomenalt lopp och vann hela 10 sekunder före fransmannen Maurice Manificat.

LÄS MER: Charlotte Kallas sanslösa månadslön efter VC-succén

Hegstad Krügers första världscupseger i karriären.
– Det var väldigt nervöst att stå och vänta på Maurice Manificat i mål. Jag vågade inte jubla förrän jag såg att det blev rött när han korsade mållinjen, säger Krüger till SVT.
– Jag älskar det här stället. Jag tog min första pallplats här i fjol, fortsätter han.
Då hyllas han av kompisen Johannes Hösflot Kläbo.
– Det han gör i dag är otroligt. Han är riktigt duktig, säger rumskompisen Johannes Hösflot Kläbo.
– Vi ska fira med lite ost i kväll.

Skrällbritten hyllar Johanna Ojala

Skrällbritten Andrew Musgrave, som tidigare tränats av SVT-experten Johanna Ojala, kompletterade prispallen och kom trea.
– Får jag en bra dag är jag bra nog att nå pallen och det var skönt att äntligen få till det. På en bra dag kan jag slåss om medaljerna i OS, säger Musgrave.
Musgrave framhåller Johanna Ojala som en stor del av framgången.


Okända samtalen till SVT-experten
         TOBLACH: Johannes Hösflot Kläbo var storfavorit till att ta sin sjunde raka världscupseger.

– Jag har lärt mig mycket från henne, att åka bättre tekniskt. Jag pratade med henne i telefon förra veckan så jag har regelbunden kontakt med henne. Hon ger mig lite tips. Inför Toblach diskuterade vi vad jag gjort och hon är bra att prata med för då får jag hjälp att analysera min åkning.

VÄRLDSCUPEN SKIDOR TOBLACH, ITALIEN

Herrar, 15 km (k)

1) Simen Hegstad Krüger, Norge, 29.58,8, 2) Maurice Manificat, Frankrike, +10,6, 3) Andrew Musgrave, Storbritannien, +11,5, 4) Alex Harvey, Kanada, +14,0, 5) Sergej Ustiugov, Ryssland, +18,9, 6) Finn Hågen Krogh, Norge, +23,8, 7) Hans Christer Holund, Norge, +25,9, 8) Matti Heikkinen, Finland, +27,3, 9) Toni Livers, Schweiz, +35,0, 10) Johannes Høsflot Klæbo, Norge, +35,0.

Sv plac

19) Daniel Rickardsson +57,1, 33) Marcus Hellner +1.20,4, 43) Viktor Thorn +1.29,9, 44) Gustav Eriksson +1.35,0, 45) Anton Lindblad +1.35,1.

Världscupen e 9 av 31 deltävl

1) Høsflot Klæbo 652 p, 2) Alexander Bolsjunov, Ryssland, 402, 3) Manificat 388, 4) Johnsrud Sundby 350, 4), 5) Harvey 314.

Sv plac

11) Calle Halfvarsson 186, 21) Hellner 114, 31) Rickardsson 54, 59) Teodor Peterson 21, 74) Karl–Johan Dyvik 11, 75) Emil Jönsson 10, 90) Oskar Svensson 4, 94) Eriksson 2, 95) Emil Johansson 2.

Brittiska pallplatser tillhör inte vanligheterna i världscupen. Men...
– Vi är bra här i Toblach, skrattar han. Andrew Young har varit här på pallen tidigare. Jag har alltid varit som bäst under Tour de ski här, vi britter gillar Toblach, säger Andrew Musgrave.

Tung svensk herrdag i Toblach

För svensk del blev det betydligt tyngre.
Daniel Rickardsson blev bäste svensk på en 20:e plats.
– Det var ett dåligt andravarv. Kändes som jag hamnade lite på fel ställe och sådär. Men på det stora hela kunde jag fajtas bra, men jag är långt efter ändå, säger han i SVT.
Marcus Hellner blev 32:a, hela 1.20 bakom segraren Hegstad Krüger.
– Det rann i väg på slutet, säger SVT:s expert Mathias Fredriksson.