Os 2018 Tv: Vonn bryter ihop efter dödsfallet - Stockholm Alex

Latest

2018/02/09

Os 2018 Tv: Vonn bryter ihop efter dödsfallet

Os 2018 Tv Vonn bryter ihop efter dödsfallet

PYEONGCHANG. Lindsey Vonn är på plats på OS för att vinna för sin farfar. 
Under fredagens presskonferens började storstjärnan gråta när hon talade om deras relation - och hans bortgång. 
– Jag saknar honom så mycket, jag hade verkligen önskat att han fått vara vid liv och kunnat se mig på OS, säger Vonn som inte kunde hålla tårarna tillbaka.


Os 2018 Tv: Vonn bryter ihop efter dödsfallet

Vonn bryter ihop efter dödsfallet. OS största stjärna kunde inte hålla tårarna tillbaka. 9 Februari 2018. OS. Charlotte Kalla: "Känner mig i bra ...

Lindsey Vonn är en megastjärna på OS. Hon har 1,2 miljoner följare på Instagram och fans från stora delar av världen.

Under fredagen mötte hon pressen i en välfylld sal där ett hundratal journalister fanns på plats.

Och det blev en känslosam presskonferens.

Lindsey Vonns farfar avled i november, vilket är en stor sorg för skidstjärnan.

– Jag saknar honom så mycket, säger Vonn och börjar gråta.


 LÄS MER: Otäcka kraschen - världsmästaren lämnade på bår 


 Det var hennes farfar Don Kildow som fick familjen att börja åka skidor. Han stred även under Koreakriget på 50-talet, vilket Lindsey Vonn tidigare har berättar om. 

– Han var stationerad på en plats inte speciellt långt från stället där vi ska tävla. Han var där bakom fiendelinjen och blev fångad och fick gevär riktade mot sig. Jag hade hoppats att han skulle kunna vara med mig under OS. Jag hade till och med börjat kolla på medicinska lösningar så att det skulle gå. Nu vill hela min familj att jag ska vinna för hans skull. Jag hoppas att jag kan göra honom stolt, sa Vonn till CNN  i december.

Os 2018 Tv: Vonn bryter ihop efter dödsfallet
                                                 Vonn bryter ihop efter dödsfallet


Under fredagens presskonferens var hon märkbart tagen över de frågor hon fick om sin farfar. Vonn pratade varmt om deras relation.

– Jag vill så gärna köra bra för honom. Han har varit en stor del av mitt liv och jag hade verkligen hoppat att han hade fått vara vid liv och kunnat se mig på OS, men jag vet att han tittar och jag vet att han kommer att hjälpa mig. Jag ska vinna för honom, säger Vonn.

Tog med hunden till OS

Under fredagens presskonferens talade Lindsey Vonn även mycket om sina känslor kring att få göra ett sista OS, efter flera tunga skadeår. Samtidigt stal hennes hund Lucy stundtals uppmärksamheten.

Inför OS meddelade Lindsey Vonn att hon är singel igen, efter ett förhållande med Keenan Smith, assisterande tränare till wide recievers i NFL-laget Los Angeles Rams.

Men Lindsey Vonn reste inte ensam till Sydkorea. 

Med på planet fanns Vonns ögonsten och hund, Lucy. Och det blev något av en mardrömsresa de fick vara med om. Planet till Sydkorea var sex timmar försenat innan de ens kom upp i luften. Resan för Lindsey Vonn och Lucy pågick därför i ett helt dygn.

– Jag funderade på om jag verkligen skulle ta med henne hit, för det är väldigt långt, men ville ha med mig henne på den viktigaste tävlingen.


 LÄS MER: Alpint under OS – program med tider och datum


 Lindsey Vonn har haft hunden Lucy i ett och ett halvt år. Och tar alltid med sig henne på tävlingar världen över.

– Sedan jag skilde mig har jag fått mycket tid för mig själv. Att vara på hotell själv är extremt ensamt och svårt, så hon reser med mig överallt.


Os 2018 Tv: Vonn bryter ihop efter dödsfallet
                            Tittarna rasar – mot kanal 5:s beslut när Sverige gjorde entré


Under presskonferensen fanns Lucy med vid sidan om podiet, och hon trivdes i rampljuset med flera kameror riktade mot sig.

– Lucy är defintivt en större stjärna än mig, skämtade Vonn.

– Men hon är mest på hotellrummet när jag åker, hon älskar att sova.


 LÄS MER: Här är OS 101 största stjärnor - Vonn i topp?


Kör för OS-guld

De senaste månaderna har Lindsey Vonn tränat stenhårt på gymmet och samtidigt fått flera framstående resultat i världscupen.

I genrepet i Garmisch-Partenkirchen vann Lindsey Vonn de båda störtloppstävlingarna på världscupen. Därmed har hon nu 81 världscupssegrar, fem färre än Ingemar Stenmarks rekord.

– Nu ska jag vinna OS-guld för min farfar, säger Lindsey Vonn.