Wolfgang Pichler: Firandet: ”Köpte alkohol i morse” - Stockholm Alex

Latest

2018/02/12

Wolfgang Pichler: Firandet: ”Köpte alkohol i morse”

Firandet: ”Köpte alkohol i morse”

PYEONGCHANG. Sebastian Samuelsson tog ett sensationellt silver i OS-jaktstarten.
Förbundskaptenen Wolfgang Pichler grät glädjetårar efter målgången - och öppnade för blött firande.
– Jag köpte alkohol i morse och tänkte: "Kanske har vi något att fira", säger han till Kanal 5.


Wolfgang Pichler: Firandet: ”Köpte alkohol i morse”

                   Pichler och Sebastian Samuelssons OS-skräll: ”Jag köpte alkohol i ...

Sebastian Samuelsson stod för en bra insats i söndagens OS-sprint. Svensken slutade på 14:e plats, en dryg halv minut upp till vinnaren Arnd Peiffer.

Det innebar ett bra utgångsläge inför måndagens jaktstart – och Samuelsson klättrade snabbt i fältet.

Efter en bom i första skyttet gick 20-åringen rent i resterande skjutningar och gick ut som trea inför spurtvarvet.

Där plockade han ner tysken Benedikt Doll och fixade ett osannolikt silver.

– Jag försökte vara lugn och sätta skotten, och det fick ta den tid det tog. Det är helt otroligt att det gick vägen, jag har inte fattat det. Jag har inga ord, säger han i Kanal 5.

Wolfgang Pichler: "Vi kan dricka idag"

Förbundskaptenen Wolfgang Pichler såg sin adept fixa Sveriges andra medalj i årets vinterspel.

Efter målgången stod han med tårar i ögonen i den mixade zonen.

Wolfgang Pichler: Firandet: ”Köpte alkohol i morse”
                                          Superskrällen: ”Tänkte att jag skiter i silvret”

– Han är stark, i storform. Han hade inget att förlora, en femteplats hade också varit jättebra. Jag var säker på att han skulle knäcka Doll, säger Pichler i Kanal 5:s sändning.

Sebastian Samuelsson var yngst i startfältet och hade tidigare presterat en 13:e plats i världscupen som bäst.

 LÄS MER: OS 2018 – här är programmet dag för dag

 Och kanske hade Pichler på känn att det skulle bli en svensk succé i bergen i Pyeongchang. På morgonen inför loppet gjorde han ett speciellt inköp, avslöjade tysken i Kanal 5:s sändning.

– Jag köpte alkohol i morse och tänkte: "kanske har vi något att fira".

– Jag är verkligen glad men det är klart, OS fortsätter. Vi behöver hålla oss lugna med fötterna på jorden. Vi kan dricka lite alkohol idag. Men vi behöver fokusera och inte känna oss nöjda. För åkarna är i riktigt bra form.

På presskonferensen svarade silver-Samuelsson på Pichlers festplaner:

– Jag är glad att det inte är någon träning imorgon. Det blir inte något hårt firande. Det är många lopp kvar på OS.

Tidigare under måndagen körde Hanna Öberg in på en fin femteplats i damernas jaktstart.