Dagny Carlsson Blogg: Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa - Stockholm Alex

Latest

2018/05/08

Dagny Carlsson Blogg: Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa

Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa

Grattis på 106-årsdagen, Dagny Carlsson!

I dag, tisdag, fyller Sveriges äldsta bloggare 106 år – och hon firar med att resa utomlands.

– Jag och mina syskonbarn åker till Budapest, och jag får resan i födelsedagspresent. Jag älskar Budapest med floden Donau och allt, säger Dagny Carlsson till Året Runt.

 
Dagny Carlsson Blogg: Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa

                                       Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa

Dagny Carlsson har blivit känd som världens äldsta bloggare sedan hon startade sin blogg som hundraåring.

Sin 106-årsdag firar hon i dag den 8 maj – men nästa vecka åker hon till Ungern tillsammans med sina syskonbarn. De kommer tillbringa vara en vecka i Budapest och en vecka i landets vinregioner, berättar hon.

Trots sin ålder är hon frisk och kry. Läkarna är förbluffade och hon behöver inte ta några mediciner, säger hon i en intervju med Året Runt:

Dagny Carlsson Blogg: Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa
                                   Dagny Carlsson fyller 105 år – firar med bubbel och limo

– Jag har inte en krämpa, förutom att jag hör lite visset. Och så behöver jag läsglasögon. Jag har inte ens några större problem med minnet. Jag har väl goda gener.

Inbjuden av kungen
Sedan 1912 har Dagny Carlsson hunnit leva parallellt med världskrig och sett 1900-talets förändringar. Världen har blivit digital och själv har hon också följt med i den utvecklingen. Efter att ha gått en datorkurs började Dagny att blogga – hon var hundra år vid tidpunkten – och sedan dess har hon blivit rikskänd.

I år har hon varit på Slottet för att träffa kung Carl Gustaf och drottning Silvia – och under mötet bjöds hon in att fira sommar med dem på Solliden.

Dagny Carlsson Blogg: Dagny Carlsson fyller 106 – firar med utlandsresa
   Dagny fyller 106 år – firar med utlandsresa tillsammans med syskonbarnen: ”Jag har väl goda gener”

– Med kungen pratade jag om hans resor och diskuterade hans förfäder. Och det visade sig att jag kunde kungalängden bättre än vad han kan. Silvia och jag pratade mest om hennes barnbarn, och om att jag inte har några men hon väldigt många. De var jättetrevliga och jag blev inbjuden av dem till Solliden på Öland i sommar. Jag ska absolut åka dit om jag lever och har hälsan, säger hon Till Året Runt.

Nu önskar vi dig ett härligt 107:e levnadsår Dagny – det finns uppenbarligen saker för henne att se fram emot.