Mattias Ekholms: Avgjorde från eget mål – med lånad utrustning - Stockholm Alex

Latest

2018/05/16

Mattias Ekholms: Avgjorde från eget mål – med lånad utrustning

Mattias Ekholms Avgjorde från eget mål – med lånad utrustning
I lånad utrustning och nya skridskor avgjorde Mattias Ekholm gruppfinalen mot Ryssland.

Med en lobb över hela banan i slutminuten.

– Popovic (Peter) hade nog inte blivit så glad om den inte hade gått in. De hade väl en fadäs tidigare i turneringen med missat öppet mål så det var tur att den gick in, säger backen.


Mattias Ekholms: Avgjorde från eget mål – med lånad utrustning
             Mattias Ekholm chansade – och avgjorde: "Han hade nog inte blivit så ...


Mattias Ekholms utrustning hamnade på villovägar under flygresan till Köpenhamn och trots garantier om att den skulle komma fram dagen innan gruppfinalen mot Ryssland - kom den aldrig.

Det betydde att Ekholm fick spela i lånad utrustning och ett par sprillans nya skridskor.

Hockey vm, hockey tabell, hockey sverige, hockey spel, hockey resultat idag, hockey resultat, hockey på tv, hockey målvakt, hockey live, hammarby hockey, frölunda hockey, dif hockey, brynäs hockey, allsvenskan hockey, aik hockey.


– Jag fick morgonvärmningen på mig att testa dem, skrattar han.

– Men det kändes helt okej. Över förväntan. När man kommer in i match så tänker man inte så mycket på det.

Och ju längre matchen led desto mer fick Mattias Ekholm också spela.

– Jag var väl inte inne på några jättefarligheter bakåt och det är min första uppgift. Sedan hade jag några lägen att sätta dit den också. Skönt jag fick göra en i öppen kasse.
 
"Det var ett viktigt mål"

Det var i slutminuten som Mattias Ekholm fick pucken av målvakten Anders Nilsson och drog till från eget mål över hela planen och rakt in i Ryssland öppna kasse.

En minst sagt snygg avslutning på matchen.

Mattias Ekholms: Avgjorde från eget mål – med lånad utrustning


– Jag stod väl och tänkte några gånger men Ryssland jagade ut mig på rätt sida. Det är klart man kan hitta någon passning men det brukar bli icing i alla fall så jag tänkte, fan jag går, berättar han.

– Det kändes som den var i hela vägen. Jag fick lång tid på mig också så jag var skyldig att sätta den. Det var ett viktigt mål vid den tiden.

Om han missat finns det viss risk att backcoachen Peter Popovic inte varit så nöjd.

– De hade väl en fadäs tidigare i turneringen med missat öppet mål. Jag gick på eget bevåg och testade. Poppe hade en blick på mig i slutet men med facit i hand var det bra.

Mattias Ekholms: Avgjorde från eget mål – med lånad utrustning


Och utrustningen, ja...

– Jag hoppas den kommer i morgon men jag är nöjd om de kommer till kvarten.