Efter Nordea-kraschen – problemen lösta
Efter tisdagsmorgonens Swish-haveri tog det mer än ett halvt dygn innan Nordeas tjänster var i gång igen.
Strax efter 23.00 på tisdagskvällen kunde Nordea meddela att ”alla tjänster ska nu fungera som vanligt”.
– Man ska nu kunna göra överföringar och betalningar, säger Nordeas presschef Afroditi Kellberg.
Samtliga kunder hos Nordea var under dagen drabbade.
Under fredagen har flera Nordeakunder hört av sig till Dina Pengar och berättat att bankens internetfunktion.
Det var i morse strax efter 07 som larmet kom om att varken nätbanken eller mobilbanken gick att logga in på.
– Det är tekniskt problem, det är allt vi vet. Vi jobbar på att lösa det och allt fokus ligger där nu, sa Afroditi Kellberg, presschef på Nordea.
Vid sen eftermiddag på tisdagen var problemet ännu inte löst.
Det är mycket ovanligt att en bank av Nordeas storlek drabbas av så här långvariga problem.
Mycket talar för att bankjätten Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland
– Våra tekniker jobbar för fullt med det här. Det brukar inte vara sånt här stopp i flera timmar och vi beklagar naturligtvis det här och de problem de orsakar kunderna, sa presschefen Afroditi Kellberg.
Banken hänvisade senare under dagen sina mest desperata kunder att försöka ta kontakt via kundtjänsten.
Bankpersonalen ersattes med en dataröst
– Kan man legitimera sig med bankid så kan vi hjälpa er över telefon, meddelade pressekreterare Janina Pfalzer till SVT Nyheter.
Men även den kontaktvägen till banken brakade samman. Istället för en bankanställd i andra änden av luren möttes kunderna av en mekanisk dataröst:
"Vi beklagar. Vi har ett tekniskt problem. Var vänlig ring lite senare. Tack, och välkommen åter", meddelande telefonrösten till de som försökte ringa till Nordea.
”Det är fortfarande problem”
När Expressen pratar med Nordea strax efter 22.00 på tisdagskvällen är delar av problemet löst vad det gäller mobilbanken.
Nordea om resolutionsavgifterna
– Det fungerar som det ska när det gäller att logga in. Man ska nu kunna göra överföringar och betalningar, säger Nordeas presschef Afroditi Kellberg.
– Vad det gäller nätbanken arbetar våra tekniker fortfarande för fullt med att lösa problemet så snart som möjligt.
”Allt ska fungera som vanligt”
Strax efter 23.00 kunde Nordea slutligen meddela att ”alla tjänster ska nu fungera som vanligt”.
– Man ska nu kunna göra överföringar och betalningar, förklarar Afroditi Kellberg.
Samtliga kunder hos Nordea var under dagen drabbade.
2018/05/16
New
Nordea: Efter Nordea-kraschen – problemen lösta
SVT
Label:
Afroditi Kellberg,
Dina Pengar,
Janina Pfalzer.,
Nordea,
SVT