Bebis-väntande Bill Skarsgård: ”Vi bygger ett bo tillsammans” - Stockholm Alex

Latest

2018/07/23

Bebis-väntande Bill Skarsgård: ”Vi bygger ett bo tillsammans”

Bill Skargård om lägenhetsköpet, familjebanden och den heta Hollywoodkarriären

SAN DIEGO. Livet leker för Bill Skarsgård.
Han har en uppföljare till monstersuccén ”It” på gång, tv-serien ”Castle rock” på väg ut och en bebis på väg.
Samtidigt har han slagit ner bopålarna i Stockholm.

– Jag kände att jag hade råd att köpa något och sluta leva i kappsäck, säger han om lägenhetsaffären.

Bebis-väntande Bill Skarsgård: ”Vi bygger ett bo tillsammans”


Bill Skarsgård tar emot Nöjesbladet på film- och serietidningsmässan Comic-Con i San Diego. Här är han på plats bland fler än 300 000 hängivna besökare för att lansera ”Castle rock”.

Bakom tv-serien på tio avsnitt, som har svensk premiär på HBO Nordic på torsdag, står Stephen King, författaren vars klassiker ”It” gett den 27-årige svensken en språngbräda rätt in i Hollywood.

– Jag var lite tveksam när jag först hörde talas om ”Castle rock”. Jag hade just avslutat ”It” och den hade inte kommit ut. Jag ville inte enbart kopplas ihop med en sak, säger han och syftar på skräckfacket.

Då hade han inte heller fått läsa manuset.

– När jag väl fick göra det tyckte jag att det var ett av de bästa pilotavsnitten jag läst. Jag lockades direkt av den här figuren.

Lockas inte av skräck

Handlingen kretsar kring småstaden Castle Rock. Långt ner i källaren i det lokala fängslet Shawshank hittas en hålögd, identitetslös fånge () vid liv och ingen vet riktigt vad det är de har att göra med.

– Jag får ofta frågan om jag lockas av genren, men det gör jag inte. Jag ser inte många skräckfilmer själv. Däremot gillar jag figurer som är djärva och lite mer extrema. De bara råkar vara mörka och mörka saker är sånt som inspirerar mig.

Bill Skarsgård och Alida Morberg


Med den inställningen kunde han inte ha funnit en bättre samarbetspartner än Stephen King. Ändå har de inte den täta relation man skulle kunna föreställa sig.

– Jag har fortfarande inte träffat honom, säger Bill Skarsgård med ett leende.

– Det är udda egentligen. Han bor i Maine och kommer inte ut mycket.

– Men det känns som om jag borde tacka honom personligen.

Det är dock inte det enda han har att tänka på den här rekordvarma sommaren.

Hemma i Sverige väntar flickvännen Alida Morberg parets första barn.

– Det stämmer, säger han och tackar för gratulationen.

Samtidigt markerar skådespelaren att familjebildningen är något han vill hålla utanför rampljuset.

– Det känns lite för privat för att prata om.

”Det var viktigt att ha ett hem”

Klart är i varje fall att paret trots Hollywoodsuccén tänker fortsätta ha Stockholm som fast punkt. Nyligen köpte skådespelaren en lägenhet på hemmaplan.

– Jag kände att det var viktigt att ha ett hem, en fysisk plats. Nu har jag det. Det är mitt första hem, vi bygger boet och det känns fint.

– Det är också platsen där jag växte upp och där hela min familj är. Så det kommer att bli basen.

Med tanke på att flera i klanen Skarsgård har egna Hollywoodkarriärer är frågan hur mycket de hinner ses.

– Vi försöker träffas så ofta som möjlig. Jag älskar att vara i Stockholm och pappa brukar laga middag till oss alla.

– Familjen är viktig. Vi är en stor familj och vi står varandra nära.

Trots de täta banden förnekar han att samlingarna kretsar kring jobbet.

– Jag tror att alla har sin egen inställning till yrket. För mig är närmandet av en roll nästan en privatsak. Jag pratar i lika mycket med mina kompisar om jobbet som jag gör med min familj.

– Men det är också skönt att ha folk som förstår vad en jobbig dag på jobbet kan vara. Som sagt, det här är ett konstigt yrke och min familj förstår det konstiga i det.

”Har aldrig hat min egen säng som vuxen”

Bill Skarsgård tror inte att det ska bli några problem att kombinera boendet i norra Europa med karriären på andra sidan Atlanten.

– Bara för att jag har ett ställe i Stockholm betyder det inte att jag inte är här. Jag tror inte att jag kommer att tillbringa mer tid i Sverige än vad jag redan har gjort. Jag är där ett par månader om året, sen jobbar jag ett par månader och sen är jag i Los Angeles ett par månader och försöker skaffa jobb. Jag gillar att ha det så.

Han uppger också att han är den typen av person som gillar att vara på olika platser och ha ett flexibelt liv.

– Skådespelarjobbet passar för det.

Sen återvänder han till lägenhetsinnehavet.

– Det känns skönt att ha ett hem. Jag kände det verkligen häromveckan när jag träffade en kompis i Europa. Efter bara ett par dagar insåg jag hur mycket jag saknade att sova i min egen säng.

– Jag har aldrig haft det som vuxen, jag har aldrig haft min egen säng. Så det är så skönt nu.

”Castle rock” hotar inte den tillvaron. Den är redan klar.

– TV kan både vara en välsignelse och en förbannelse. Man kan bindas i åratal. Jag gillade att den här hade ett slut. Samtidigt fick jag chansen att gå på djupet. Man har tio timmar att utveckla figuren.

Bill Skarsgård och Alida Morberg


Det betyder att han har haft tid att fundera över vad en fängelsevistelse skulle kunna innebära.

– Om jag skulle kunna överleva i fängelse?

Han ler.

– Det är jag inte säker på. Jag är nog för söt.

Bill Skarsgård om...

den dramatiska viktnedgången inför ”Castle rock”:

– Min rollfigur har suttit i en bur så länge. Därför ville jag att han skulle se undernärd ut. När man går ner i vikt förändras ansiktet mycket. Man får högre kindben och ögonen blir större.

...om kändisskapet i USA efter ”It”:

– Jag blir igenkänd som killen som spelade killen, inte som killen (skratt). Men jag är okej med det. Det finns de som kräver berömmelse och vill ha det igenkännandet, men jag tror inte att det är hälsosamt.

...biokarriären som i september fortsätter med kommande dramat ”Assination nation”:

– Filmen kretsar sociala medier och internet. En liten stad har hackats och mer och mer information släpps. Det är många, många eländiga personer och allt leder till galenskap.