Donald Trump: Trumps uppmaning till Theresa May: Stäm EU! - Stockholm Alex

Latest

2018/07/15

Donald Trump: Trumps uppmaning till Theresa May: Stäm EU!

Donald Trump uppmanade Storbritannien att sätta hårt mot hårt mot EU i samband med brexit.

– Han sa till mig att jag skulle stämma EU – och inte sätta mig och förhandla, uppger premiärminister Theresa May för BBC.

Donald Trump och Theresa May möttes i London i fredags och höll sedan en gemensam presskonferens.

Trumps uppmaning till Theresa May


Vid den förklarade den amerikanske presidenten bland annat att han gett premiärministern ett förslag. Men hon tyckte förslaget var "för brutalt", förklarade Trump.

"Förhandla inte - stäm dem"
Att det handlade om britternas brexitförhandlingar med EU var kanske ingen hemlighet.

Nu framkommer vad Trump verkligen hade sagt till Theresa May. Trump uppmanade premiärministern att vara stenhård.

– Han sa till mig att jag skulle stämma EU – och inte sätta mig och förhandla, berättar  premiärminister Theresa May för BBC:s politiske kommentator Andrew Marr.

Trumps brexitråd till May: ”Stäm EU – förhandla inte” - Omni


Theresa May har stridit för en mjukare linje som skulle kunna ge Storbritannien möjlighet till fortsatta handelsavtal med EU, även efter utträdet.

Förespråkarna för en "hård brexit" är kritiska och två ministrar, utrikesminister Boris Johnson och brexitministern David Davis valde att avgå.