Smutsiga – tillåts ändå i kommunernas miljözoner
Nu bekräftar en europeisk undersökning att inte heller nya dieselbilar klarar utsläppskraven i verklig körning. Kväveoxidutsläppen är fem gånger för höga. Men miljöminister Karolina Skog (MP) vill inte säga om de nya dieselbilarna borde stoppas i miljözonerna.
Dieselbilar har gått från att vara ogillade och smutsiga, till hyllade och miljöbilsklassade, och tillbaka igen till smutsiga och ratade efter att fusket med utsläppsvärdena avslöjades för några år sedan.
Med den senaste miljöklassen och ny dyr teknik vill tillverkarna få tillbaka förtroendet för dieselbilarna. Men miljöminister Karolina Skog är skeptisk.
– Bilindustrins inflytande över de europeiska testmetoderna måste upphöra. Att metoderna är dåliga är direkt kopplat till lobbying från bilindustrin, säger hon.
Krävs oberoende mätningar
Miljöpartiet lovar därför nu att nästa mandatperiod ge ett uppdrag till en oberoende aktör att ta fram oberoende svenska mätningar.
– Vi måste få veta hur mycket nya bilar faktiskt släpper ut, säger Karolina Skog (MP).
Ska ändå tillåtas i miljözoner
Men samtidigt som miljöministern vill ställa hårdare krav har regeringen redan godkänt Euro 6-bilar. Regeringen beslutade i våras att låta kommuner införa miljözoner i städerna där gamla dieselbilar förbjuds 2022 men Euro 6 tillåts i de näst tuffaste miljözonerna.
Karolina Skog vill inte medge att man gjort något misstag eller svara på om de nya dieselbilarna också borde stoppas i miljözonerna.
– Det är kommunerna som bestämmer hur miljözonreglerna ska tillämpas. Vi har satt en ram, och nu ska de avgöra hur de ska användas lokalt.
Men borde inte dieselbilar i klassen Euro 6 också förbjudas?
– Det är nu upp till kommunerna att använda detta regelverk, säger Karolina Skog (MP).
FAKTA: MILJÖZONER
På följande vis ser regeringens besked ut gällande nya bestämmer om miljözoner. Kommuner ska kunna ges möjlighet att införa zonerna från och med 1 januari 2020:
• Miljözon 1
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) och det finns redan nu i åtta kommuner.
Fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020, därefter får endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.
• Miljözon 2
Från början ska dieselbilar som uppfyller utsläppskrav för Euro 5 och Euro 6 få köra i den zonen. Från och med 1 juli 2022 skärps kraven så att endast dieselbilarna ur Euro 6 får trafikera, detsamma gäller elhybrider och laddhybrider med dieselmotorer.
• Miljözon 3
Den zon där det ställs allra högst krav. Endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 får framföras där. Gällande tunga fordon ställs också höga krav.
Nu bekräftar en europeisk undersökning att inte heller nya dieselbilar klarar utsläppskraven i verklig körning. Kväveoxidutsläppen är fem gånger för höga. Men miljöminister Karolina Skog (MP) vill inte säga om de nya dieselbilarna borde stoppas i miljözonerna.
Dieselbilar har gått från att vara ogillade och smutsiga, till hyllade och miljöbilsklassade, och tillbaka igen till smutsiga och ratade efter att fusket med utsläppsvärdena avslöjades för några år sedan.
Med den senaste miljöklassen och ny dyr teknik vill tillverkarna få tillbaka förtroendet för dieselbilarna. Men miljöminister Karolina Skog är skeptisk.
– Bilindustrins inflytande över de europeiska testmetoderna måste upphöra. Att metoderna är dåliga är direkt kopplat till lobbying från bilindustrin, säger hon.
Krävs oberoende mätningar
Miljöpartiet lovar därför nu att nästa mandatperiod ge ett uppdrag till en oberoende aktör att ta fram oberoende svenska mätningar.
– Vi måste få veta hur mycket nya bilar faktiskt släpper ut, säger Karolina Skog (MP).
Ska ändå tillåtas i miljözoner
Men samtidigt som miljöministern vill ställa hårdare krav har regeringen redan godkänt Euro 6-bilar. Regeringen beslutade i våras att låta kommuner införa miljözoner i städerna där gamla dieselbilar förbjuds 2022 men Euro 6 tillåts i de näst tuffaste miljözonerna.
Karolina Skog vill inte medge att man gjort något misstag eller svara på om de nya dieselbilarna också borde stoppas i miljözonerna.
– Det är kommunerna som bestämmer hur miljözonreglerna ska tillämpas. Vi har satt en ram, och nu ska de avgöra hur de ska användas lokalt.
Men borde inte dieselbilar i klassen Euro 6 också förbjudas?
– Det är nu upp till kommunerna att använda detta regelverk, säger Karolina Skog (MP).
FAKTA: MILJÖZONER
På följande vis ser regeringens besked ut gällande nya bestämmer om miljözoner. Kommuner ska kunna ges möjlighet att införa zonerna från och med 1 januari 2020:
• Miljözon 1
Reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan i dag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar) och det finns redan nu i åtta kommuner.
Fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020, därefter får endast fordon som uppfyller utsläppsklass Euro 6 köra i zonen.
• Miljözon 2
Från början ska dieselbilar som uppfyller utsläppskrav för Euro 5 och Euro 6 få köra i den zonen. Från och med 1 juli 2022 skärps kraven så att endast dieselbilarna ur Euro 6 får trafikera, detsamma gäller elhybrider och laddhybrider med dieselmotorer.
• Miljözon 3
Den zon där det ställs allra högst krav. Endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 får framföras där. Gällande tunga fordon ställs också höga krav.