Efter den senaste tidens bilbränder har Moderaterna köpt Google-annonser kring ämnet.
Det innebär att den som googlar på ”bilbränder” dirigeras till partiets hemsida.
– Vi har politik som rör det och som vi vill nå ut med, säger kommunikationschefen Hampus Knutsson.
Den som googlar ”bilbränder” ser sedan några dagar tillbaka annonser för Moderaternas sajt. Det är avsiktligt, och en direkt följd av det 90-tal bilbränder som inträffade i Göteborg och Trollhättan under natten till måndagen.
– Tyvärr är bilbränder högst aktuella frågor. Vi har politik som rör det och som vi vill nå ut med, säger partiets kommunikationschef Hampus Knutsson.
Inte ovanligt
Att partierna köper sökord är inte ovanligt. Att googla ”Moderaterna” leder exempelvis till en annons från Socialdemokraterna, något som Aftonbladet rapporterat om.
Sedan vågen av bilbränder i början av veckan har dessutom flera partier valt att köpa betalda annonser kring ämnet på Facebook.
– Grundtanken är att vi väljer ut ord som många söker på, säger Hampus Knutsson.
Köpte även ”skogsbränder”
Enligt Hampus Knutsson väljs sökorden på Google ut kontinuerligt, och skiftar därför hela tiden.
– Vi har sökordsannonsering på ord inom olika politiska områden, som ekonomi och jobb, lag och ordning, klimat och försvar. Exempel på sökord vi sponsrat är ”Sverige+militär”,” inkomstdeklaration”, ”restskatt”, ”klimatförändringar”, ”skogsbränder” och ”Swexit”.
– Syftet är att tillgängliggöra information om vår politik inom olika områden, säger Hampus Knutsson.
Det innebär att den som googlar på ”bilbränder” dirigeras till partiets hemsida.
– Vi har politik som rör det och som vi vill nå ut med, säger kommunikationschefen Hampus Knutsson.
Den som googlar ”bilbränder” ser sedan några dagar tillbaka annonser för Moderaternas sajt. Det är avsiktligt, och en direkt följd av det 90-tal bilbränder som inträffade i Göteborg och Trollhättan under natten till måndagen.
– Tyvärr är bilbränder högst aktuella frågor. Vi har politik som rör det och som vi vill nå ut med, säger partiets kommunikationschef Hampus Knutsson.
Inte ovanligt
Att partierna köper sökord är inte ovanligt. Att googla ”Moderaterna” leder exempelvis till en annons från Socialdemokraterna, något som Aftonbladet rapporterat om.
Sedan vågen av bilbränder i början av veckan har dessutom flera partier valt att köpa betalda annonser kring ämnet på Facebook.
– Grundtanken är att vi väljer ut ord som många söker på, säger Hampus Knutsson.
Köpte även ”skogsbränder”
Enligt Hampus Knutsson väljs sökorden på Google ut kontinuerligt, och skiftar därför hela tiden.
– Vi har sökordsannonsering på ord inom olika politiska områden, som ekonomi och jobb, lag och ordning, klimat och försvar. Exempel på sökord vi sponsrat är ”Sverige+militär”,” inkomstdeklaration”, ”restskatt”, ”klimatförändringar”, ”skogsbränder” och ”Swexit”.
– Syftet är att tillgängliggöra information om vår politik inom olika områden, säger Hampus Knutsson.