Eric Torell: Eric, 20, sköts till döds av polis - Stockholm Alex

Latest

2018/08/03

Eric Torell: Eric, 20, sköts till döds av polis

Eric Torell, 20, hade Downs syndrom och hade rymt hemifrån med ett ofarligt leksaksvapen.
Tidigt på torsdagsmorgonen mötte han polisen, som uppger att en "hotfull situation" uppstod – och Eric Torell sköts till döds.

– Det går inte att förstå. Han har aldrig gjort en fluga förnär i hela sitt liv. Det är världens snällaste människa, säger hans mamma Katarina Söderberg.

Eric Torell hade Downs syndrom och autism. Hans mamma Katarina Söderberg berättar att han var gravt funktionsnedsatt.


Katarinas son Eric med Downs syndrom sköts ihjäl av polis


– Han kunde inte prata, han kunde bara säga mamma, mamma, säger hon.

Vid 23-tiden på onsdagskvällen åkte han med färdtjänst från sin mamma till sin pappa, där han skulle sova. Men tidigt på torsdagsmorgonen rymde han hemifrån och anmäldes försvunnen av sin pappa.

– Jag vaknade av att Eric var borta. Jag gick ut och letade efter honom. Jag såg polisbilar på gatan, säger pappan Rickard Torell.

"Det händer att han rymmer"

– Tre poliser sköt honom i magen, säger han.

Enligt mamman berodde rymningen inte på att Eric var upprörd eller ledsen.

– Det händer att han rymmer. Var han än är – på kollo, på kortis, i skolan, är det alltid någon som brukar vara med vid hans sida, eftersom han är lite rymningsbenägen.
 
Tog med sig leksaksvapen

Men den här gången tog han för första gången med sig ett leksaksvapen.

– Han fick den i present en gång. Den såg ut litegrann som en kpist. Men den har bara legat i en hög med leksaker, fram till nu, säger Katarina Söderberg.

Eric sköts till döds av polis


Men vid 04-tiden sköts Eric Torell av polis på Norrbackagatan i Vasastan. Ett vittne som Expressen talat med berättar:

– Jag vaknade av skott och när jag tittade ut såg jag polis som skrek att någon skulle lägga ner sitt vapen och lägga sig ner. Senare kom insatsstyrkan och fler poliser och även ambulans.

Mamman: De ljuger

Enligt polisen uppstod en hotfull situation i samband med att personen skulle kontrolleras, varpå polisen sköt så kallad verkanseld.

– Vi är så förbannade på att de ljuger och hittar på. ”En hotfull man”? Han är som en treåring, säger Katarina Söderberg.

Skälet till att polis kallades till platsen var att en man visat en pistol för de boende på adressen, enligt uppgifter till Aftonbladet. Enligt uppgifter till Expressen vistas en känd våldsbrottsling ofta på den aktuella adressen.



Aftonbladet uppger att det var tre poliser som sköt. Den uppgiften har även Katarina Söderberg fått direkt från polisen, säger hon.

"Går inte att förstå"

Vid 05.45 meddelade polisen att personen som skjutits hade avlidit av sina skador. Under morgonen inleddes en förundersökning om tjänstefel. I nuläget är ingen av de inblandade poliserna misstänkt.

Katarina Söderberg har ännu inte tagit in att hennes son är död.

– Det går inte att förstå. Han har aldrig gjort en fluga förnär i hela sitt liv. Det är världens snällaste människa, säger hon.
Erics pappa Rickard Torell berättar att han var ute och letade efter sonen under natten.

Ser polisbilar på gatan

– Jag ser tre polisbilar. Jag frågar poliserna om de har sett någon pojke med Downs syndrom. Det har de inte, säger Rickard Torell.

– De säger att de inte kan skicka någon att leta efter honom för de har en insats på gång. De säger åt mig att ringa 112. Jag gör det och går sedan tillbaka till poliserna på gatan igen.

– Sedan kommer en polis fram till mig och säger att de har skjutit honom och att han är avliden. Jag tror inte att det är sant, säger han.

Polisen körde Rickard Torell till bårhuset. Där förklarade läkarna att de hade försökt få i gång sonens hjärta igen, men inte lyckats.

"Tre poliser sköt"

– Tre poliser sköt honom i magen. De sa att han gick emot dem och att de sköt när de inte kunde backa mer, säger pappan.

– Jag gick tillbaka och tittade på brottsplatsen. Det stämde inte alls, det fanns utrymme att backa.

Han säger att han frågade poliserna om de inte såg att Eric hade Downs syndrom och att han bar på ett litet leksaksgevär av plast.

– De sa att det inte såg något för att det var så mörkt. Men det stämmer inte för det var ljust. Klockan var fyra på morgonen, säger Rickard Torell.

– Eric var världens vänligaste och mest kärleksfulla människa, säger han.

Polisen vill inte kommentera några detaljer kring vad som har hänt, utan hänvisar till åklagaren.
 
Undersökning om tjänstefel

Martin Tidén vid Särskilda åklagarkammaren leder förundersökningen om tjänstefel.

– Innan utredningen är klar vill jag inte kommentera spekulationer eller påståendet från något håll, säger han.

Expressen har sökt justitieminister Morgan Johansson, rikspolischef Anders Thornberg och statsminister Stefan Löfven. De väljer att inte kommentera händelsen i nuläget.

Veronica Magnusson Hallberg är ordförande för Svenska Downföreningen och säger att det är en fruktansvärd händelse.

– Jag vet inte vad jag ska säga faktiskt, jag känner mig rätt mållös.

– Jag beklagar verkligen sorgen och tänker på de anhöriga. Vad som har hänt eller inte hänt är svårt att veta, det är åklagarmyndigheten som får titta på det. Men det är fruktansvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar