Jill Johnson och Magnus Carlson bjöd in till ett storslaget 50-årskalas - Stockholm Alex

Latest

2018/08/04

Jill Johnson och Magnus Carlson bjöd in till ett storslaget 50-årskalas

SKARA. Countrylåtar med både fart och hjärta och ballader som kändes hela vägen in i märgen. 
Jill Johnson och Magnus Carlson bjöd på vacker musik – och förvandlade Sommarland Live till ett storslaget 50-årskalas.

Det var dags för den tredje konsertkvällen på Sommarland nu under fredagskvällen.

Jill och Magnus bjöd in till ett storslaget 50-årskalas


Först ut var Magnus Carlson som kanske är mest känd som sångaren i Weeping Willows. Han var glad när han ställde sig vid mikrofonen – och inte bara för att det var en fredagskväll på Skara Sommarland.

– Jag fyller år idag och jag kan inte tänka mig ett bättre och roligare sätt att fira min 50-årsdag på än att vara här. Så tack så mycket, sa han.

Publiken sjöng förstås för honom – men han skötte det mesta av sjungande själv. Det var en blandning av fartfullt och längtansfullt. Lite glädje, lite sorg och lite kärlek utspridda över en dryg timme. Allt framfört av en nybliven 50-åring i vit pikéskjorta och en röst stor nog att fylla hela Sommarland och resten av Skaraborg. I slutet fick han också sällskap av Jill Johnson och tillsammans vred de upp känsloreglaget ett par hack till i Endless love – en låt att lyssna på med ögonen stängda och handen på bröstet.

Jill och Magnus bjöd in till ett storslaget 50-årskalas - Skaraborgs ...


En stund senare, när mörkret börjat lägga sig till rätta över karuseller, tallar och publik, kom Jill tillbaka. Ensam framför mikrofonen den här gången.

– Jag är så glad över att vara här. Hörrni, det här är första gången någonsin som jag är på Sommarland trots att jag bott i nära i 22 år. Så jag är väldigt glad för inbjudan, sa hon.

Hennes första låt avbröts av någon form av teknikstrul – men det blev klart bättre därifrån. Jill Johnson är kanske mest känd för att ha spridit countryn till Sverige och visst doftade det Nashville över hennes uppträdande på Skara Sommarland.

Det var country med gasen i botten och det var country med texter om ensamhet invirade i vemodiga munspelsslingor. Låtar som fick publiken på filtar att krama om varandra eller publiken längst fram att hoppdansa.

Jill och Magnus bjöd in till ett storslaget 50-årskalas - Skaraborgs ...


Det var mörkt över Sommarland när Jill Johnson sjöng sin sista låt och satte punkt för en sommarkväll där country, rock och ballader skapade ett storslaget 50-årskalas med ett par tusen inbjudna gäster.

Sommarland Live avslutas nu på lördag. Då är det Petter samt Norlie och KKV som står på scenen.