Rebecca och Fiona pudlar: "Be om ursäkt" - Stockholm Alex

Latest

2018/08/04

Rebecca och Fiona pudlar: "Be om ursäkt"

Rebecca och Fiona pudlar: "Be om ursäkt"

Fiona Fitzpatrick i artistduon Rebecca och Fiona uppträdde på Pridefestivalen under fredagskvällen i en tröja med den sovjetiska kommunistflaggan. 
Efter stark kritik backar nu artisten och ber om ursäkt. 
– Jag tänkte inte så långt när jag valde kläder, och det blev fel, skriver hon i en tweet.

Det var under fredagskvällen som Rebecca och Fiona uppträdde på Europride Park. På scen klev den ena i duon upp, Fiona Fitzpatrick, iklädd en T-shirt med den kommunistiska symbolen hammaren och skäran. Efter uppträdandet har stark kritik riktats mot artisten från bland annat DN:s Idé- & kritikredaktör Johan Hilton.

P3 Guld ber om ursäkt efter skämtet om Rebecca och Fiona


På Twitter skriver han att händelsen är ”cyniskt”, ”sjukt korkat” och en ”regelrätt skymf”

Den kommunistiska symbolen kopplas främst samman med Sovjetunionen eftersom den för första gången dök upp i samband med oktoberrevolutionen. Därefter har symbolen använts av flera kommunistiska organisationer.

”Gå hem och läs historia”

Det är ord och inga visor när historikern, författaren och ledarskribenten David Lindén kommenterar händelsen. 

– Jag tycker det är förkastligt att två världsartister uppträder på Pride och pratar om allas lika värde och så har de mage att bära en hammaren och skäran-tröja. Under Sovjetunionen kunde du hamna i fängelse i fem år om du var homosexuell. Det finns ingen kommunistiskt regim i världen som har varit bra mot homosexuella, säger David Lindén.

P3 Guld ber om ursäkt efter skämtet om Rebecca och Fiona


Pudlar

Efter massiv kritik på sociala medier går nu artisten ut på duons gemensamma Twitterkonto och svarar på Johan Hiltons tweet. 

I svaret står det: ”Det stämmer tyvärr, och jag vill be om ursäkt! Jag tänkte inte så långt när jag valde kläder, och det blev fel. Utöver att be om ursäkt vill jag förtydliga att jag absolut inte står bakom några former av trakasserier, förföljelser eller brott mot mänskliga rättigheter.”'

Men David Lindén har svårt att ta till sig av artistens ursäkt på Twitter. 

Rebecca & Fiona i tårar under Metoo-tal: ”Ser er” - Omni


– Jag köper inte den, de är världsartister och proffs som är lika gamla som mig. Det här är inga förvirrade tonåringar, gå hem och läs historia, säger han.

Expressen söker Fiona Fitzpatrick och pressansvarig för EuroPride.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar