Ny streamingtjänst utmanar tv-husen | Streamingtjänsten Strive utmanar tv-husen
Sporträttighetsföretaget IMG intar marknaden med sin sportinriktade streamingtjänst Strive: "Det finns en diskrepans mellan det som konsumenten efterfrågar och det som kanalhus och operatörer erbjuder", säger Norden-vd:n Kristian Hysén.
Sporträttighetsföretaget IMG lanserar nu sin första streamingtjänst för konsumenter: Strive. Den 17 augusti rullar tjänsten ut i Sverige, Danmark, och Norge, och kommer att sända samtliga matcher i Serie A och La Liga. Dessutom kommer man att visa highlights och magasinsprogram. IMG har även planer på att lägga till fler högprofilerade ligor i framtiden.
Kristian Hysén som är vd för IMG Nordic berättar för Dagens media om beslutet att starta en egen streamingtjänst, istället för att sälja ovannämnda sporträttigheter till kanalhusen:
– Vi ser att det finns ett utrymme för oss på marknaden. Det som erbjudits historiskt och som erbjuds nu är breda, stora och dyra paket, och konsumenten tvingas betala för en massa som man egentligen inte är intresserad av. Det finns en diskrepans mellan det som konsumenten efterfrågar och det som kanalhus och operatörer erbjuder – och där kan vi gå in och komplettera, säger han.
IMG som sysslar med trading av sporträttigheter, producerar även sportevenemang.
– Det blir svårare och svårare för oss att bara syssla med agentverksamhet. Vi har en state of the art-plattform som vi äger själva, vi har två bra produkter i Serie A och La Liga och den skandinaviska marknaden är sofistikerad. Det var dags för oss att starta ett konsumentinitiativ, säger vd:n.
Innebär Strive att ni kommer att behålla sporträttigheter själva i framtiden, istället för att sälja till kanalhusen?
– Vi slutar inte som leverantör, men får göra samlade bedömningar av vad vi ska sätta på banan själva och inte. Nu har vi just satt igång, och måste utvärdera och dra lärdomar av den här satsningen till att börja med.
Ska man se Strive som en disruptör på den etablerade marknaden?
– Absolut. I den meningen att vi erbjuder det som kanalerna själva inte erbjuder men som konsumenterna efterfrågar, och ligorna vill leverera.
Strive kommer att kunna streamas via dator, laptop, surfplatta och mobil, samt via IOS- och Android-appar, inklusive Chromecast och Apple tv.
Kommentatorer och speakers kommer till en början att vara engelska. Utöver det direktsända innehållet, kommer IMG också att producera unikt innehåll och arkivinslag. Sändningarna kommer att produceras från IMG:s avancerade produktionshögkvarter I Stockley Park, nära Heathrows flygplats i London.
Trots att Strive inleder med att använda engelska kommentatorer, så har IMG enligt Aftonbladet redan uppvaktat en del kända svenska sportkommentatorer.
– Det har säkert förts en del dialoger, men vi befinner oss fortfarande i en research-fas och har inte börjat rekrytera, säger vd:n om det.
Vad har ni för ambitioner när det kommer till antalet prenumeranter?
– Det har jag svårt att kommunicera i nuläget.
Vilka planer har ni för framtiden på den svenska marknaden?
–Vi är en stor leveratör med en bred katalog av rättigheter. Det är inte orimligt att vi satsar på fler rättigheter själva, eller att vi utökar fokusområden.
Han avslutar:
– Det här är ett väldigt spännande projekt för IMG och för alla fotbollsfans i Skandinavien. Det här är två av de mest populära ligorna inom världsfotbollen, och Barcelonas Lionel Messi och Juventus nyligen signade Cristiano Ronaldo är ju två av planetens bästa spelare. Båda ligorna är väldigt populära i den här regionen, och har flera spelare från Sverige.
Sporträttighetsföretaget IMG intar marknaden med sin sportinriktade streamingtjänst Strive: "Det finns en diskrepans mellan det som konsumenten efterfrågar och det som kanalhus och operatörer erbjuder", säger Norden-vd:n Kristian Hysén.
Sporträttighetsföretaget IMG lanserar nu sin första streamingtjänst för konsumenter: Strive. Den 17 augusti rullar tjänsten ut i Sverige, Danmark, och Norge, och kommer att sända samtliga matcher i Serie A och La Liga. Dessutom kommer man att visa highlights och magasinsprogram. IMG har även planer på att lägga till fler högprofilerade ligor i framtiden.
Kristian Hysén som är vd för IMG Nordic berättar för Dagens media om beslutet att starta en egen streamingtjänst, istället för att sälja ovannämnda sporträttigheter till kanalhusen:
– Vi ser att det finns ett utrymme för oss på marknaden. Det som erbjudits historiskt och som erbjuds nu är breda, stora och dyra paket, och konsumenten tvingas betala för en massa som man egentligen inte är intresserad av. Det finns en diskrepans mellan det som konsumenten efterfrågar och det som kanalhus och operatörer erbjuder – och där kan vi gå in och komplettera, säger han.
IMG som sysslar med trading av sporträttigheter, producerar även sportevenemang.
– Det blir svårare och svårare för oss att bara syssla med agentverksamhet. Vi har en state of the art-plattform som vi äger själva, vi har två bra produkter i Serie A och La Liga och den skandinaviska marknaden är sofistikerad. Det var dags för oss att starta ett konsumentinitiativ, säger vd:n.
Innebär Strive att ni kommer att behålla sporträttigheter själva i framtiden, istället för att sälja till kanalhusen?
– Vi slutar inte som leverantör, men får göra samlade bedömningar av vad vi ska sätta på banan själva och inte. Nu har vi just satt igång, och måste utvärdera och dra lärdomar av den här satsningen till att börja med.
Ska man se Strive som en disruptör på den etablerade marknaden?
– Absolut. I den meningen att vi erbjuder det som kanalerna själva inte erbjuder men som konsumenterna efterfrågar, och ligorna vill leverera.
Strive kommer att kunna streamas via dator, laptop, surfplatta och mobil, samt via IOS- och Android-appar, inklusive Chromecast och Apple tv.
Kommentatorer och speakers kommer till en början att vara engelska. Utöver det direktsända innehållet, kommer IMG också att producera unikt innehåll och arkivinslag. Sändningarna kommer att produceras från IMG:s avancerade produktionshögkvarter I Stockley Park, nära Heathrows flygplats i London.
Trots att Strive inleder med att använda engelska kommentatorer, så har IMG enligt Aftonbladet redan uppvaktat en del kända svenska sportkommentatorer.
– Det har säkert förts en del dialoger, men vi befinner oss fortfarande i en research-fas och har inte börjat rekrytera, säger vd:n om det.
Vad har ni för ambitioner när det kommer till antalet prenumeranter?
– Det har jag svårt att kommunicera i nuläget.
Vilka planer har ni för framtiden på den svenska marknaden?
–Vi är en stor leveratör med en bred katalog av rättigheter. Det är inte orimligt att vi satsar på fler rättigheter själva, eller att vi utökar fokusområden.
Han avslutar:
– Det här är ett väldigt spännande projekt för IMG och för alla fotbollsfans i Skandinavien. Det här är två av de mest populära ligorna inom världsfotbollen, och Barcelonas Lionel Messi och Juventus nyligen signade Cristiano Ronaldo är ju två av planetens bästa spelare. Båda ligorna är väldigt populära i den här regionen, och har flera spelare från Sverige.