Det 60 meter höga vindkraftverket var placerat i en park på ön Awaji i Japan, 44 mil väster om Tokyo. Och tur nog skadades ingen när den stora byggnaden störtade mot marken, skriver Digital Trends.
Vindkraftverket byggdes 2002 och har varit ur bruk sedan maj förra året, efter att det hade träffats av blixten, enligt Japan Times. När tyfonen Cimaron drog in under fredagen var vindarna så pass starka att basen slets upp. Dock är det ännu inte klarlagt om vindkraftverkets grund hade blivit försvagad på något sätt innan det föll.
Stormen orsakade flera strömavbrott, översvämningar och skadade flertalet människor. Men det är dock trots starka vindar ovanligt att vindkraftverk faller. När ett vindkraftverks vingar når en viss fart stängs de av för att förhindra skador, de kan också vinklas för att förhindra att "fastna i vinden".
Japan drabbas ofta av stormar och vindkraftverk som ska tåla klimatet har varit under utveckling länge. Ingenjören Atsushi Shimizu som arbetar på företaget Challenergy säger till tidningen att han hoppas kunna utveckla en mer kompakt design för att minimera riskerna för liknande olycksscenarion i framtiden.
Vindkraftverket byggdes 2002 och har varit ur bruk sedan maj förra året, efter att det hade träffats av blixten, enligt Japan Times. När tyfonen Cimaron drog in under fredagen var vindarna så pass starka att basen slets upp. Dock är det ännu inte klarlagt om vindkraftverkets grund hade blivit försvagad på något sätt innan det föll.
Stormen orsakade flera strömavbrott, översvämningar och skadade flertalet människor. Men det är dock trots starka vindar ovanligt att vindkraftverk faller. När ett vindkraftverks vingar når en viss fart stängs de av för att förhindra skador, de kan också vinklas för att förhindra att "fastna i vinden".
Japan drabbas ofta av stormar och vindkraftverk som ska tåla klimatet har varit under utveckling länge. Ingenjören Atsushi Shimizu som arbetar på företaget Challenergy säger till tidningen att han hoppas kunna utveckla en mer kompakt design för att minimera riskerna för liknande olycksscenarion i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar