Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget - Stockholm Alex

Latest

2018/11/21

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget

Här är årets julklapp genom tiderna

En god bok, wokpanna, eller en upplevelse – allt kan vara årets julklapp.
Men till skillnad från tidigare år blev det inte en teknisk pryl som tog hem 2018 års utmärkelse – utan det återvunna plagget.

– Det speglar de svenska konsumenternas intresse för hållbar konsumtion, säger Johan Larsson, analytiker på HUI Research.

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget


Årets julklapp fyller i år 30 år, och sedan Handelns utredningsinstitut, numera HUI Research, 1988 presenterade bakmaskinen har elen varit en genomgående komponent, med några få undantag.

Inte mindre än 20 av de hittills 29 julklapparna har krävt ström för att fungera, vilket egentligen inte är så konstigt.

Men i år blev julklappen en riktig skräll.

I stället för en elektrisk pryl blev det återvunna plagget årets julklapp.

− Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.

Årets julklapp - en riktig outsider


Tanken med årets julklapp är nämligen att fånga upp något som representerar tidsandan vi lever i. Tekniska framgångar andas ju ofta framtid och de tre senaste decennierna har onekligen präglats av en stark utveckling på just den fronten.

Det påminns man inte minst om när man tittar tillbaka på årens julklappar.

Från videokameran 1989 och cd-spelaren två år senare, till mobiltelefonen, tamagotchin, dvd-spelaren, platt-tv:n, samt de senaste årens robotdammsugare, vr-glasögon och fjolårets elcykel.


Årets julklapp 2018: Det återvunna plagget har valt till


Varje ny innovation får oss att känna att vi lever i framtiden, och det gäller i allra högsta grad den favorittippade smarta högtalaren med sin inbyggda röstassistent.

Årets julklapp tas ofta emot med blandade reaktioner, och förra årets elcykel möttes av kritik eftersom väldigt få vill eller kan lägga så mycket pengar på en julklapp.

Men till skillnad från vad många tror är inte tanken med årets julklapp att gissa vad som faktiskt kommer att ligga under var mans gran i jul, berättar Sophie Nilsonne, analytiker på HUI Research för Dagen Nyheter.

– Vi sätter fingret på något vi ser i samhället och väljer sedan ut årets produkt, med det menas inte att vi tycker att folk behöver springa ut och köpa varan.

För att bli årets julklapp ska minst ett av följande kriterier vara uppfyllt:


  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året.



  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal.



  • Produkten ska representera den tid vi lever i.


Det stora frågetecknet är ändå vilket av dessa kriterier som mössan uppfyllde 2003.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar