Ulf Kristersson: Kristersson Jag kommer inte föra samtal med SD - Stockholm Alex

Latest

2018/11/05

Ulf Kristersson: Kristersson Jag kommer inte föra samtal med SD

Ulf Kristersson (M) om en ny regering

I nästa vecka ska riksdagen rösta om Ulf Kristersson (M) som statsminister.

Jimmie Åkesson har krävt garantier för att stödja M-ledaren – men Kristersson nobbar samtal med SD.

– Jag kommer inte att föra några förhandlingar eller samtal, säger Kristersson

Ulf Kristersson (M) om en ny regering


Riksdagen kommer i nästa vecka att rösta om Ulf Kristersson ska bli ny statsminister. På en pressträff under förmiddagen berättade M-ledaren att han kommer gå fram med ”största möjliga alliansregering”.

– Jag kommer att acceptera att talmannen till kammaren föreslår mig som statsminister. Och det har jag sagt till mina vänner i Alliansen, säger Kristersson.

Han redogjorde för hur samtalen hade gått kring Miljöpartiet och vad som lett fram till att den dörren stängdes.

– Jag har under lång tid sett möjlighet till bra kompromisser just inom miljöpolitiken med Miljöpartiet, men att acceptera en regeringskoalition är inte aktuellt hos oss inom Moderaterna.

”I Alliansens anda”

Kristersson återkom också till sitt 3-2–1-förslag, för att beskriva hur han tänker sig att regeringsbildningen ska gå till.

– Nu går riksdagen mot en statsministeromröstning, där Moderaternas förslag kommer att ligga på bordet.

M-profiler ökar trycket på Ulf Kristersson om SD


– Den regering jag vill bilda kommer att föra Alliansens politik, i Alliansens anda och på Alliansens villkor.

Kommer inte prata med SD

M-ledaren betonade att den regering som tillträder måste vara beredd på att det nu är riksdagen som styr i mycket större utsträckning än tidigare.

– Jag är mycket ödmjuk inför situationens allvar och de svårigheter som ligger framför oss. Att Alliansens fyra partier måste komma fram till detta är den bästa eller i alla fall minst dåliga lösningen, säger Kristersson.

På pressträffen fick han frågor kring att Sverigedemokraterna kräver garantier för att släppa fram honom som statsminister.

– Jag kommer ge garantier genom den politik som jag vill gå fram med, säger Ulf Kristersson.

– Jag kommer att lägga fram det förslag som jag har. Jag kommer inte göra något ytterligare än detta, jag kommer inte att föra några förhandlingar eller samtal.