Oberhof: Hade häng – då tappade han allt - Stockholm Alex

Latest

2019/01/13

Oberhof: Hade häng – då tappade han allt

Stenersen efter mardrömmen: ”Armarna domnade bort” 
Sverige gick starkt i herrstafetten.

Torstein Stenersen låg femma på näst sista sträckan – då gick han in i väggen. Svensken tappade en hel minut och växlade som nia.


– Jag blev kall om fingrarna och armarna domnade bort, säger Stenerson till Sportbladet.


Oberhof: Hade häng – då tappade han allt


Det är inte första gången som Torstein Stenersen faller igenom i en skidskyttestafett.

Samma sak inträffade i Ruhpolding under fjolårssäsongen – då med värre utfall. Stenersen tappade drygt en minut på förstasträckan och fick föras till tyskt sjukhus.

Haft långvariga problem

Stenersen blev där och då utskriven men problem fortsatte. Det hela eskalerade under sommaren 2018 när han satt hemma vid köksbordet i Östersund.

– Jag hade käkat kvällsfika vid niotiden när det började kännas konstigt. Jag tittade på klockan och såg att pulsen hoppade. 70, 60, 90, 60, 50. Den dansade mellan 45 och 110, berättade Stenersen för Sportbladet i en lång intervju i december.

Konsekvensen av det hela, sportsligt sett, blev att Stenersen inte fick någon OS-biljett till Pyeongchang.

Ny genomklappning

Under stafetten i Oberhof drabbades han av liknande problem. Efter sin andra skjutning, på tredje sträckan, hade 30-åringen häng på täten, och låg en minut och 54 sekunder före Ryssland som låg i ledning.

Då tog det totalstopp för svensken.

Stenersen stapplade sig fram i spåren och tappade rejält på framförvarande miniklunga med Schweiz, Italien och Tjeckien.

– Vilket mörker. Han är fullständigt slutkörd, säger kommentatorn Lotta Fahlberg.

Nedstämd efter loppet

När Sportbladet når Torstein Stenersen några timmar efter loppets slut är det en bedrövad 30-åring som berättar om hur han upplevde dagens tävling.

– Jag har inte så många svar på vad som egentligen hände. Jag började frysa om fingrarna under andra varvet och sedan tappade jag känseln i armarna. Det var svårt att åka över huvud taget. Efteråt fick jag sitta och värma upp fingrarna, säger han.

Du har tidigare haft problem med hjärtat – tror du att dagens incident har något med det att göra?

– Nej, jag kan inte relatera till något hjärtflimmer. Kroppsmässigt känns det som efter ett vanligt lopp, så jag tror inte det har med hjärtproblemen att göra.

Trots att du hade problem med fingrar och armar lyckades du skjuta bra – hur kom det sig?

– Det går ju lite på automatik. Inför det liggande skyttet vevade jag på högerarmen för att få igång blodcirkulationen, och det funkade då men när jag kom till det stående skyttet tror jag bara det gick på automatik.

”Längtar efter varje nedförsbacke”

Han beskriver loppet, efter det andra skyttet, som en enda lång mardröm.

– Man längtar efter varje nedförsbacke för att kunna skaka loss, men sedan kommer känslan tillbaka i uppförsbackarna. Jag fokuserade på att bita ihop, men det syntes ju tydligt att det inte gick att åka, säger han och beklagar sig över insatsen.

Oberhof: Hade häng – då tappade han allt


– Jag tar hellre en sån här incident på ett individuellt lopp alla dagar i veckan och inte nu när vi är fyra stycken laget som påverkas.

Har ni pratat om det här inom laget?

– Ja, det har vi. Vi är ett bra gäng och killarna stöttar mig bra. Det är skönt att ha så pass bra lagkamrater. Wolfgang (Pichler, tränare) har sagt åt mig att ta det lugnt.

Hur går du vidare?

– Det handlar om att ladda om, men just nu är det en stor besvikelse. Men jag lovar dig att efter den här dagen har gått så är man på ett nytt spår och nya tankar. Men just nu är det tufft.

Samuelsson med stark avslutningssträcka

När 30-åringen lämnade över till Sebastian Samuelsson på den sista sträckan hade han tappat 55 sekunder.

Men Samuelsson gjorde en stark sträcka och Sverige, med Stenerson, Samuelsson, Jesper Nelin och Peppe Femling – slutade till slut på en fin femteplats.

Vann gjorde Ryssland före Frankrike och Österrike.

Sedan tidigare har Sveriges stafettlag presterat bra i världscupen – i österriska Hochfilzen blev det blågula gänget etta. Då var det nästan samma svenska uppställning som bärgade triumfen, men Martin Ponsilouma körde i stället för Jesper Nelin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar