Ebba Andersson: Ebbas kross – är helt överlägsen - Stockholm Alex

Latest

2019/02/03

Ebba Andersson: Ebbas kross – är helt överlägsen

Ebba Andersson krossade motståndet och vann ett nytt SM-guld på 15 kilometer klassiskt.

Men experten Mathias Fredriksson var inte helt nöjd med hennes åkning.


https://stockholmalex.blogspot.com/2019/02/ebba-andersson-ebbas-kross-ar-helt.html


– Hon får inte bränna för mycket form inför VM, säger Fredriksson i SVT:s sändning från loppet.

Silvret gick till Lisa Vinsa och bronset till Elina Rönnlund.

När både Charlotte Kalla och Frida Karlsson lämnade återbud var Ebba Andersson den stora favoriten till SM-guldet på 15 kilometer klassiskt.

Och SVT-experten Mathias Fredriksson varnade henne inför start.

– Jag hoppas att hon inte åker fortare än vad hon behöver. Jag vill inte se att hon åker ett lopp där hon åker max hela tiden, för det sliter. Hon är i så pass bra form nu, så jag vill inte att bränner form på det här, berättar Fredriksson i SVT:s sändning.

– Jag träffade henne innan start och sa det, men hon skrattade bara. ”Det räcker med att vinna”, sa jag. ”Du behöver inte vinna med flera minuter”.

Trots det satte Ebba Andersson full fart redan från start. Efter knappt åtta minuter var loppet avgjort.

– Hon är helt överlägsen, säger Fredriksson.
Skräll i VM-truppen?

Sen handlade allting bara om hur stor segermarginalen skulle bli och vilka som skulle sluta tvåa och trea i loppet.

När det hela var över hade Ebba Andersson vunnit loppet med 1 minut och 49 sekunder – trots att hon under hela loppet hade problem med sina skidor.

– Hon fick ingenting gratis, skidorna fastnade i snön mellan stavtagen, säger Mathias Fredriksson.

– Men hon är helt överlägsen här.

Och Ebba Andersson berättar efteråt att hon inte lyssnade allt för mycket på Mathias Fredrikssons tips.

https://stockholmalex.blogspot.com


– Jag kände att jag ville ha ett lopp med hög fart från start för jag vet att det säkert kommer bli så framöver. Så jag ville träna lite på det.
Vinsa och Rönnlund på pallen

Hon fortsätter:

– Men det var väldigt slitsamt där ute i dag med all snö som kom så man fick verkligen kämpa för varje meter.

Hur känns formen?

– Jag tycker det känns som att den är bra. Det känns bra inför det som kommer framöver.

Du kanske till och med skrämmer upp Therese Johaug lite nu?

– Det ska mycket till för att skrämma henne, det tror jag. Hon har också visat fin form hela säsongen men kanske framför allt nu på slutet.

Silvret gick till Lisa Vinsa och bronset till Elina Rönnlund. Linn Sömskar blev fyra och Maria Nordström femma.

Landslagschef Rikard Grip kommer att offentliggöra truppen till VM klockan 15.30 i eftermiddag. Där är Ebba Andersson självskriven. Kanske får även Lisa Vinsa chansen i Seefeld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar