Kenza Zouiten inifrån förlossningen - Stockholm Alex

Latest

2019/07/12

Kenza Zouiten inifrån förlossningen

Kenzas ärliga video – inifrån förlossningen

I juni blev bloggaren, modellen och entreprenören Kenza Zouiten Subosic mamma för första gången – efter flera års kamp att bli gravid.

Nu släpper hon en närgången förlossningsvideo inifrån förlossningsrummet.


Kenzas förlossningsvideo när hon födde sonen Nikola


– Jag måste erkänna att det känns lite läskigt att visa så här intima saker för omvärlden, säger hon.

Den 14 juni blev Kenza Zouiten Subosic och maken Aleks Subosics föräldrar till sonen Nikola.

Nu, drygt en månad efter förlossningen, har Kenza bestämt sig för att dela med sig av allt i form av en 44 minuter lång och öppenhjärtig förlossningsvideo inifrån förlossningsrummet.

”Nu är den äntligen här, min förlossningsvideo! Jag måste erkänna att det känns lite läskigt att visa så här intima saker för omvärlden, men när jag ändå bestämde mig för att dela med mig av något så privat som min sons födsel så tänkte jag att då kan jag lika gärna visa hela sanningen också”, skriver bloggaren, och fortsätter:

”Hur en förlossning faktiskt kan se ut, med smärta, blöjrumpa, skrik, tårar och allt vad det är”.

”En sjuk känsla”

Videon varvar klipp inifrån sjukhuset men också när Kenza i efterhand berättar om sina upplevelser. I videon berättar Kenza att Nikola föddes 12 dagar efter beräknad tid och att hon hade haft smärtsamma förverkar i nästan en vecka.

– Och det tog väldig hårt på mig psykiskt och fysiskt att hela tiden tro att det var på gång. Under en veckas tid, varje kväll, minns hon i videon.

Kenza beskriver att hon var ”helt förstörd” och att en barnmorska därför skickade henne till Karolinska där hon sedan blev igångsatt – vilket bloggaren inte var helt beredd på.

On the 14th of June at 05:06, this big boy came into the · Kenza Zouiten Subosic


– Jag förstod nog inte att det var dagen vi skulle bli igångsatta. Det var en sjuk, sjuk, sjuk känsla, säger hon.

Stöttades av maken hela tiden

I bloggarens förlossningsvideo får tittarna följa med på resan till Karolinska den 13 juni och tiden fram till att Nikola föddes dagen efter.

Läkarna började igångsättningen med hjälp av en ballong i underlivet, en så kallad ballongkateter, men det dröjde inte länge innan värkarna kom och plötsligt gick Kenzas vatten också.

Medan Kenzas vatten gick spelades allt in på video och maken Aleks var hela tiden ett stöd.

– Du är jätteduktig! hör man maken säga, varpå han pussar på Kenza.

”Kändes som att bajsa”

Innan själva förlossningen förberedde sig Kenza, som fått epiduralbedövning på grund av alla smärtor, genom att äta, lyssna på podcasts, ringa mamma, vila och kontakta vänner i olika gruppchattar.

Lilla familjen i nya lokalen. Bästa som finns är när Nikola somnar på mitt bröst och man ser den där lilla öppna munnen.


– Och allt kändes så jävla bra efter epiduralen. Det var underbart, jag blev en helt ny människa, minns Kenza i videon.

Vid 02:30, natten mot den 14 juni, började Kenza att krysta på uppmaning från läkarna.

– Det kändes som när man ska bajsa, berättar hon i videon och skrattar.

https://stockholmalex.blogspot.com/2019/07/kenza-zouiten-inifran-forlossningen.html


I förlossningsvideon får man se när Kenza lugnt och stilla krystar och föder Nikola vid 05:06 på morgonen den 14 juni.

– Älskling, åh älskling, åh jag älskar dig, hör man Kenza säga till Nikola innan hon börjar gråta, varpå de nyblivna föräldrarna gratuleras av barnmorskorna.

– Du är äntligen här, min lilla skrutt. Du är här, säger Kenza en stund senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar