En blomma till Åke Grönberg - Stockholm Alex

Latest

2019/11/25

En blomma till Åke Grönberg

1943 gästspelade stockholmaren Åke Grönberg på Stora Teatern i Göteborg. Man spelade operetten "Teaterbåten". 
Åke gestaltade Joe och avslutade första akten med att sjunga "Ol´ man river" och belönades med långa applåder. 
Grönberg berättar själv: "Så blev det mellanakt. Och rätt som det var kom det en äkta Kålle inrusande i min loge. Han hade sex, sju tulpaner i näven, överlämnade dem chevalereskt och utropade:
- Åke, dom här ska du ha för att du sjunger så jävla vackert att en änna får tårar i ögona...
Efter denna blixtuppvisning försvann han som en skottspole. Och medan jag stod där och begrundande tittade på tulpanerna öppnades logedörren helt plötsligt igen och två poliser blev synliga.
- Var tog du vägen? sa den ene.
Min undrande uppsyn fick honom att närmare förklara sin fråga:
- Jo, se han knôckte blommorna nere i parken...
- Jasså, på så sätt sa jag. Men är det så att han råkar illa ut så ska jag be att få stå för böterna!
Jag hörde emellertid inte något sedan. Själv tycker jag att det var den mest spontana glädjeyttring jag varit med om vid teatern."

Åke Grönberg (1914-69)

Läs också:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar