Andras pension dröjer - Stockholm Alex

Latest

2020/03/03

Andras pension dröjer


Knepig rubrik, men karln det handlar om heter Andras. Han är 65 år och tänkte att han skulle få svensk pension eftersom han bor i Sverige och har jobbat här sedan han var 23.


När utbetalningen uteblev svarade dock Pensionsmyndigheten att de skulle göra en utredning för att ta reda på om Andras möjligen får pension från något annat land. Utredningen förväntades ta tre månader och i väntan på den råddes han att gå till Socialkontoret (som att de skulle betala ut några pengar inom tre månader). När Andras kontaktade SVT gick tremånadersutredningen på mindre än en vecka. Tänk så det kan slumpa sig! Men de som inte har ork att starta ett mediedrev får väl snällt vänta i kön.

När det pratas pension brukar jag säga att i mina kalkyler räknar jag inte med att svenska staten ska ge mig någon pension när det är dags om ett par decennier. Ibland blir jag då kallad domedagsprofet eller åtminstone överdrivet negativ. Men tror ni Andras hade räknat med att bli nekad pension 2020?


Jag tror i och för sig att han hade fått den förr eller senare. Kanske efter tre månader eller något mer. Men om pengarna är slut är de slut och jag föredrar att vara på den säkra sidan. Kommer det pension blir det en kul överraskning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar