Adrian Kolgjini: ”Ingen som skrämmer mig – inte för fem öre” - Stockholm Alex

Latest

2020/05/30

Adrian Kolgjini: ”Ingen som skrämmer mig – inte för fem öre”

”Ingen som skrämmer mig – inte för fem öre”

Enligt pappa Lutfi Kolgjini gör han allt för att ”döda den invändige”.
Och hos spelbolagen är Tae Kwon Deo en av favoriterna.
Om Adrian Kolgjini räds konkurrenterna?

– Jag tror de är mer rädda för mig, säger han.

Adrian Kolgjini drog en lättnadens suck när han följde lottningen av Elitloppsheaten i söndag.

Precis som alla andra ville han undvika mardrömsspåret åtta, men inte heller spår ett var önskvärt.

Startsnabbheten är nämligen inte hästens största styrka.



– Vi fick många av de tuffa utvändigt om oss och han har inte visat någon raketfart från start tidigare. Så spår tre är rätt lämpligt att kunna hitta en vettig position ifrån. Det var en skön utandning man kunde göra där på söndagskvällen. Utöver spår ett och åtta var allt annat okej.

Det blir också han själv som kör Tae Kwon Deo, trots att han erbjöd pappa Lutfi Kolgjini att få kröna kuskkarriären med att vinna Elitloppet.

– Han har varit så jäkla sugen på den hästen länge efter att ha sett hur den sett ut i träning och den biten. Så jag tänkte att om han ville ha en sista chans att vinna Elitloppet så är jag prestigelös. Hade han velat så hade han fått köra.

Men det hade inte spelat någon roll hur mycket du tjatat?

– Nej, men han behövde inte säga nej två gånger. Jag tar jävligt gärna styrningen själv.

”Finns ingen anledning att gnugga själv”
Hjälp har han dessutom fått ändå. När Tae Kwon Deo kvalificerat sig för Elitloppet via en superinsats på Örebrotravet för en månad bad han om råd kring hur man förbereder en häst på bästa sätt med en månad kvar till Sveriges tuffaste travlopp.

– I sådana här lägen är det jäkligt bra att ha honom. När det handlar om att matcha inför ett stort lopp med hästar av den här kalibern. Då är han mästaren på att ha dem i skick när det är dags. Nu är det ändå en månad mellan loppen. Då krävs det mycket för att ha hästen i 100-procentigt slag. Så vi har absolut snackat ihop oss. Det känns jäkligt tryggt att ha honom och rådfråga. Det finns ingen anledning att gnugga på själv för att man ska bevisa något. Jag är inte sån, säger Adrian Kolgjini.

Känner du av några nerver inför helgen?

– Nerver har jag inte. Däremot är jag förväntansfull. Man går runt och taggar till hela veckan. Annars rullar dagarna på. Det alldeles för mycket att göra för att man bara ska ha tid att tänka på Elitloppet hela tiden.

”Då förstod jag vilket hjärta han har”
Att hästen är en av oddsfavoriterna inför loppet har Adrian Kolgjini inga problem med. Tvärtom.

– Jag kör hellre med en häst som står i två-tre gånger i vinnarodds än 30 gånger. Det är kul att ha en häst som verkligen har där att göra.

Enligt din pappa Lutfi Kolgjini är det en häst som gör allt för att ”döda den invändige”.

– Ja... Det är en av de absolut mest löpärliga hästar jag kört. Han och Mosaique Face håller samma klass rent löpskallemässigt.

Hur märker man det i loppen?

– Han visade det i höstas när han vann en av semifinalerna i Breeders Crown. Då hade han ingen bra dag. Han fick en tuff väg från tolfte spår fram i ”dödens” på Betting Gangster. Det var någon vajsing med honom de veckorna. Men trots det kände jag på upploppet att han kommer ta sig förbi bara för att det är han. Då förstod jag vilket hjärta den hästen har.

”Det är inget sämre Elitlopp i år”

Den typen av insatser har gjort att travpubliken tagit hästen till sitt hjärta – och inför Elitloppet råder det inga tvivel om att många håller en extra tumme för ekipaget.


                    Adrian Kolgjini kärlekshyllning till Saga Scott efter händelsen


– Det är skitkul. Det är jäkligt kul med engagemang från folket. Det märks verkligen att Elitloppet är något extra. Jag känner verkligen av stödet, det är många som har hört av sig och det känns skitbra.

Känns det då inte extra surt att det inte blir någon publik?

– Skulle det vara så att han vinner kommer man njuta extremt mycket av det. Sedan är det klart att det tar lite luften ur det hela när det inte är någon publik. Men ingen kan ta bort det från historieböckerna. Dessutom är det inget sämre Elitlopp bara för att det inte är någon publik. Det är ganska exakt de hästarna man väntade sig i vintras. Man visste att Face Time Bourbon, Campo Bahia och någon av de franska till inte skulle dyka upp. Det är ett riktigt lopp och min häst har också flera år på sig att möta Elitloppspubliken.

Vilka ser du som de största konkurrenterna på söndag?

– Jarmo Niskanen har en jättefin häst i Earl Simon. Det är en rejäl typ. En sån häst som orkar vinna ett Elitlopp. Annars är det många bra hästar, men det är ingen som skrämmer ihjäl mig, inte för fem öre. Jag tror de är mer rädda för mig än vad jag är för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar