Carina Berg : Kollegan tafsade på mig – ignorerades - Stockholm Alex

Latest

2017/10/25

Carina Berg : Kollegan tafsade på mig – ignorerades

Carina Berg : Kollegan tafsade på mig – ignorerades

Kanal 5-profilen Carina Berg, som tidigare jobbat på TV4, berättar i "Breaking news" att hon blev tafsad på av en manlig kollega för nio år sedan. 
Men när hon larmade till sin chef på TV4 hände ingenting.
– Jag har verkligen upplevt den här tystnadskulturen på första parkett, säger Carina Berg


Carina Berg : Kollegan tafsade på mig – ignorerades
                              Carina Berg förvandlas i Dogges hemliga sexfantasi


Carina Berg var på tisdagskvällen gästprogramledare i "Breaking news"  i Kanal 5 tillsammans med den ordinarie värden Fredrik Wikingsson. 
Hon berättar i programmet att hon flera gånger blev tafsad på av en manlig programledarkollega.
Men då hon berättade om händelserna för sin chef hände ingenting, säger Carina Berg.
– Det var nio år sedan. Då hade jag blivit tafsad på för andra gången av en manlig programledarkollega.

Larmade till chefen – ingenting hände

– Då andra gången det hände var det så pass grovt... Jag tog väldigt illa vid mig, berättar hon. 
– Jag ringde då til min chef och berättade om det här. Den chefen tackade för att jag berättade, helt enkelt. Det var nio år sedan. 
Fredrik Wikingsson frågar:
– Det hände ingenting?
– Nej, svarar Carina Berg. 

LÄS MER: Carola berättar om övergreppet som barn

Hon berättar om sin reaktion på de senaste dagarnas avslöjanden om tystnadskulturen på TV4. Bland annat Expressen har granskat kanalledningens hantering av sextrakasserier på arbetsplatsen.
TV4-chefernas ovilja att agera känns som "nästa lilla smäll i fejset", säger Carina Berg.
– Fanns inte vi då, vi som larmade? Det blir ju helt absurt faktiskt.
Anders Kilander, pressansvarig för "Breaking news", meddelar att Carina Berg inte vill ge någon ytterligare kommentar.

TV4-profilen fick gå efter granskningen

Förra veckan avslöjade Expressen att TV4-programledaren Martin Timell utsatt sina medarbetare för sexuella trakasserier och kränkande ord på arbetsplatsen. 
Expressens granskning visar att flera av TV4-cheferna vetat om anklagelserna mot Martin Timell i flera år, men att ingen gjorde något åt problemet. 


Carina Berg : Kollegan tafsade på mig – ignorerades
               Fredrik Wikingsson, Carina Berg, Tora Rydelius och Daniel Sjölin i "Breaking news"

LÄS MER: TV4 skyddade Timell efter sexövergreppslarm

Martin Timell fick lämna TV4 efter avslöjandena och alla hans program rycktes ur tablån.
I en intervju med Expressen refererade TV4:s vd Casten Almqvist till Martin Timell som ett "enskilt rötägg" men erkände att kanalens ledning "blundat" för problemen.
– Det handlar inte bara om att man inte har sett utan att man kanske också aktivt har blundat för saker av skäl som är ganska svåra att svara på, sade Casten Almqvist i intervjun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar