Ingvar Kamprad : Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag - Stockholm Alex

Latest

2017/12/01

Ingvar Kamprad : Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag

Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag

Sveriges Radio gick på torsdagen ut på Twitter och dödförklarade Ikeas grundare Ingvar Kamrad – av misstag.
Mångårige vännen Bertil Torekull, 86, har varit i kontakt med familjen Kamprad efter det felaktiga dödsbudet.
– Jag kan bekräfta att Ingvar sitter ute i solen och tar det lugnt. Själv tycker jag att det är en stor skam att man gör ett sånt här fel, säger han.


Ingvar Kamprad : Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag

                            Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad av felstag...


Sveriges Radio twittrade vid lunchtid på torsdagen ut att Ikeas grundare Ingvar Kamprad avlidit. Det visade dock inte inte stämma.

Ingvar Kamprad : Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag
                                           Här är Sveriges Radios Felaktiga publicering.


– Det stämmer inte. Han är vid samma hälsa som tidigare, säger Per Heggenes, vd för Kamprads välgörenhetsstiftelser och talesperson för familjen.

Grosskopf: Ingvar Kamrad mår bra

Även Göran Grosskopf, tidigare ordförande i Ikeas maktstiftelse och nu familjen Kamprads rådgivare och vän, säger samma sak.
– Det finns ingen substans i de här ryktena. Ingvar mår bra.
Han fortsätter:
– Det är bra att de här felaktiga ryktena inte florerar längre.
Samma lugnande besked ger Mattias Dymling, creative leader på Ikea:
– I går eftermiddag var han vid fullt liv, det görs planer inför julen och allt för fullt, säger han.

Vännen Bertil Torekull om Kamprad: "Ingvar sitter ute i solen"

Mattias Dymling, 86, före detta chefredaktör och mångårig vän till Ingvar Kamprad är upprörd över Sveriges Radios miss.
Torekull ringde själv till familjen Kamprad på torsdagsförmiddagen för att försäkra sig om att Ikeagrundaren har det bra.
– Jag kan bekräfta att Ingvar sitter ute i solen och tar det lugnt. Själv tycker jag att det är en stor skam att man gör ett sånt här fel, säger han.
Han fortsätter:
– Det är utomordentligt sorgligt att göra så, jag kan bara beklaga det. Såvitt jag minns har jag aldrig varit om något liknande som tidningsman även om jag gjort många misstag.

Ikea om felaktiga dödsbudet: "Väldigt olustig nyhet"

Jakob Holmström, presstalesperson för Ikea, kommer att kontakta Sveriges Radio.
– Jag har haft på min ringlista att göra det. Ryktet spreds snabbt kort efter att de publicerade det.
Han fortsätter:
– Det har ringt oavbrutet sedan det publicerades men det är en väldigt olustig nyhet att sprida felaktigt.


Ingvar Kamprad : Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag
                              Sveriges Radio dödförklarade Ingvar Kamprad – av misstag


Sveriges Radio: "Vi beklagar detta djupt"

Sveriges Radio erkänner sitt misstag och ber om ursäkt: "Tidigare publicerades en tweet om en artikel som skulle användas i händelse av Ingvar Kamprads bortgång. Artikeln publicerades av misstag, vilket var mycket beklagligt", skriver SR Nyheter nu på Twitter.
– Vi vet inte vad som hände. Runan publicerades av misstag, vi beklagar det förstås. Sen spreds den här felaktiga publiceringen av ett automatgenererat konto på Twitter. Vad som gick snett vet vi inte, vi felsöker säger Karin Lindblom, digitalchef på Ekot.
– Vi måste se vad det var som hände för att kunna se vad som måste göras.
Karin Lindblom avslutar:
– Jag kan än en gång säga att vi beklagar detta djupt, vi har varit i kontakt med Ikea om det.