Jakobsbergsgatan : Ivan, 35 "Jag plockade upp min son och sprang" - Stockholm Alex

Latest

2017/11/07

Jakobsbergsgatan : Ivan, 35 "Jag plockade upp min son och sprang"

Ivan, 35: "Jag plockade upp min son och sprang"

Ivan Stanojevic hade bott i lägenheten på Jakobsbergsgatan med sin sambo och sonen Viktor, 3, i drygt tre år.
Men under natten startade en brand i byggnadsställningarna på vinden – och Ivan insåg snabbt att det var bråttom.
– Jag slängde på min de kläder vi hade till hands, plockade upp min son från sängen och sprang med full fart ner för trappan, säger Ivan.


Jakobsbergsgatan : Ivan, 35 "Jag plockade upp min son och sprang"
                       35-årige Ivan Stanojevic flydde branden med treårige sonen Viktor.


Det anrika huset på Jakobsbergsgatan vid Stureplan är helt utbrunnet på tisdagseftermiddagen. Det finns knappt någonting kvar av lägenheten där 35-årige Ivan Stanojevic och hans treårige son Viktor befann sig när branden bröt ut.
Just nu är man glad att man lever, det är det viktiga. Sakerna i sig har jag inte tänkt så mycket på. Det jobbiga är framför allt sonens saker, hans minnen från när han var bebis, säger Ivan.
Han vaknade tidigt av att det luktade rök, men reagerade först inte mer på det.
– Jag tänkte att var något ute på gatan, men en stund senare kom en smäll. Då vaknade jag till, säger Ivan.
När Ivan kikade ut genom fönstret såg han en kvinna på gatan som gestikulerade och pekade upp mot taket. Han öppnade sin ytterdörr och kände en allt kraftigare röklukt.
– Då gällde det att agera snabbt, säger Ivan.

"Hela taket var i lågor"

Ivans sambo är just nu på tjänsteresa, men treårige Viktor låg och sov i rummet intill.
– Jag slängde på mig de kläder vi hade till hands, plockade upp min son från sängen och sprang med full fart ner för trappan. Ute på gatan såg jag att hela taket var i lågor. Vi sökte skydd i butiken mittemot där jag kunde klä på min son, säger Ivan.
Klockan var då tio över fem, och polis och räddningstjänst började anlända till platsen. Räddningsarbetet fortsatte sedan hela dagen – men huset gick inte att rädda.
– Hela byggnaden där vår lägenhet fanns är totalförstörd. Vi har inte mer än de saker vi har på oss. Nu får vi börja om, sakta men säkert. Just nu känns det bara jobbigt, säger Ivan.

LÄS MER : Stor brand på Stureplan i Stockholm

"Att få vardagen att fungera igen är jobbigt"

Under dagen har de trots förödelsen försökt fortsätta som vanligt.
Jag lämnade Viktor på dagis, han ville själv gå dit. Själv är jag på kontoret, och tog en runda för att köpa det nödvändiga, och tog in på hotell. Nu väntar vi på på min sambo, säger Ivan.
Huset på Jakobsbergsgatan har varit under renovering en längre tid. I nuläget är det oklart hur byggnadsställningarna på vinden fattade eld, men polisen utreder mordbrand.
– Vi hade sett fram emot att det skulle bli klart, att byggnadsställningarna skulle bort och att bankandet skulle sluta, säger Ivan.

Jakobsbergsgatan : Ivan, 35 "Jag plockade upp min son och sprang"
                       Ivan och hans treårige son Viktor flydde det brinnande huset. 

– Att få vardagen att fungera igen efter det här är jobbigt. Det är säkert tusentals saker som ska ordnas, kontakter med försäkringsbolag, fixa nya pass, allt. Framför allt att hitta ett nytt boende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar