Kullamannen 2017 : Ultravinnaren gillade att hoppa på stenarna vid Nimis - Stockholm Alex

Latest

2017/11/04

Kullamannen 2017 : Ultravinnaren gillade att hoppa på stenarna vid Nimis

Ultravinnaren gillade att hoppa på stenarna vid Nimis

Umeålöparen Patrik Wikström tog ledningen från start och behöll den rakt igenom hela 100 milesloppet på Kullaberg.

Solen hade just gått upp och diset låg som ett lock över Kullaberg när segraren i Kullamannen ultra nådde målet i Mölle.
– Det var tuffare här än jag väntat mig och ett tag i natt när det regnade trodde jag inte att jag skulle klara det, säger Patrik Wikström.


Kullamannen 2017 : Ultravinnaren gillade att hoppa på stenarna vid Nimis
                  De ska springa jag ett dygn – den ultimatum utmaningen. Kullamannen...


Segertiden blev 21 timmar och 33 sekunder, alltså 33 sekunder långsammare än vad arrangören per Sjögren tippat.

– Men det var tufft i natt, ett tag i natt trodde vi inte att många skulle klara det. Det regnade in DNF (did not finish), säger per Sjögren.

Vinnarens längsta ultra innan Kullamannen var 129 kilometer. 100-milesloppet är cirka 30 kilometer till.

– 16 mil. det går liksom inte att ta in, men jag gick för seger, säger Patrik Wikström.

Något favoritparti längs banan?

– Nimis, det är min favorit. Utför, tekniskt och att springa och hoppa på stenar är mina starka sidor. Där är det inte många som slår mig.

Kullamannen 2017 : Ultravinnaren gillade att hoppa på stenarna vid Nimis
Tomas Broman och Niklas Isaksson fyller fickorna med Snickers innan de går ut på sitt näst sista varv. De har cirka fyra mil kvar på ultran.


Tvåa i herrklassen blev Erik Eng på 21 timmar, 36 minuter och 53 sekunder. Trean är på väg mot mål i skrivande stund. Damklassen leds av Sofia Smedman, tvåa ligger Lena Jakobssson. De väntas varva och gå ut på sitt tredje och sista varv inom kort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar