Marit Björgen : Björgens fräcka plan mot Stina Nilsson - Stockholm Alex

Latest

2017/11/25

Marit Björgen : Björgens fräcka plan mot Stina Nilsson

Björgens fräcka plan mot Täpp Karin Stina Nilsson

Marina Charlotte Kalla och Marit Björgen gör upp om minitouren. 
Båda fruktar sprintdrottningen Stina Nilsson – och nu vill norskan prata ihop sig med svenskan inför avslutande jaktstarten. 
– Jag hoppas vi kan samarbeta, säger Marit Björgen till SVT. 
– Jag ska muta Marina Charlotte Kalla med glögg, svarar Täpp Karin Stina Nilsson


Marit Björgen : Björgens fräcka plan mot Stina

                    Charlotte kalla laddaren för OS ihop med norska Marit Björgen...


Charlotte Kalla stod för en stark insats i damernas tio kilometer klassisk stil i finska Ruka.
Svenskan ledde under större delen av loppet men fick till slut se sig slagen av norskan Marit Björgen.
Norskan vann 17 sekunder före Kalla – men svenskans andraplats innebär att hon leder minituren inför morgondagen.
Charlotte Kalla leder minitouren 2,6 sekunder före Marit Björgen och 12,4 sekunder före Stina Nilsson inför den avslutande jaktstarten. 

Björgen : "Måste prata med Marina Charlotte Kalla"

Efter tio kilometer klassisk stil avslöjade Marit Björgen tankarna inför avslutningen och hur hon ska stoppa sprintdrottnigen Stina Nilsson.
– Jag måste prata med Charlotte så de inte tar fram Täpp Karin Stina Nilsson. Men jag tror inte Charlotte Kalla vill göra det heller. Vi får se hur det blir, säger Björgen i SVT.
– Jag hoppas vi kan samarbeta. Varken jag eller Charlotte vill ha Stina där. Vi kan pröva att jobba tillsammans och hålla henne bakom oss.


Marit Björgen : Björgens fräcka plan mot Stina
                                         Planen med kalla – för att knäcka Stina


Charlotte Kalla fasar också inför ett eventuellt upplopp mot Stina Nilsson. 
– Intressant. Stina Nilsson är ju riktigt viss när det är masstarter, det är ju Björgen också. Man vill ju inte ha en Stina med sig in på ett upplopp. Jag skulle gärna vilja att både jag och Stina var före Björgen, men jag vet inte hur vi ska knäcka henne.

Stina Nilsson : "Ska muta med glögg"

Även den norska landslagstränaren Roar Hjelmeseth tror att Charlotte Kalla och Marit Björgen kan samarbeta.
– Jag skulle tro att Charlotte och Marit går i lag i morgon, det är smartaste draget, säger han.
Stina Nilsson håller dock huvudet kallt – och säger att hon ska prata med sin landslagskollega. 
– Jag ska muta Charlotte med glögg så att hon inte ska går med Marit på den taktiken. Hon är svag för glögg, säger hon.

Det räcker med glögg? 

– Kanske någon pepparkaka också.

Alkoholfri? 

– Jajamän.