Priser som höjs innan rean, lockerbjudanden som inte finns och färgglada skyltar.
Här är tre knep som du borde känna till för att inte bli lurad under Black friday 2017.
– Vi får in många klagomål, så det finns många som vittnar om det här, säger Maria Wiezell vid Sveriges konsumenter.
Här hjälper hon oss att lista tre av försäljarnas trix.
Svart fredag-rea på nybyggda bostäder | Bostad
Reor är ett tillfälle för oss att fynda – men affärerna jobbar inte med godhet, påminner Maria Wiezell Expert konsumenträtt och konsumentjuridik.
– Det är absolut en varning, säger hon.
Den ökade konkurrensen kan få företagen att slira på lagen, säger Maria Wiezell :
– Med tanke på att marknadsföringen blir mer och mer aggressiv och det är större och större konkurrens ifrån, framför allt från e-handeln, så måste försäljarna locka kunderna med mer suspekta metoder och då kan det bli lättare att glida på reglerna som finns i marknadsföringslagen.
Svart fredag-rea på nybyggda bostäder | Bostad
Hon hjälper dig att genomskåda butikernas strategier för att få dig att göra av med mer pengar än du tänkt dig.
LÄS MER : Black friday eller mellandagarna – då gör du de bästa reafynden
1. Priserna höjs innan rean
Vissa försäljare har höjt priset på varor innan för att sänka priset och marknadsföra varans senaste prisförändring.
Då kan varans pris vara samma som under resten av året – eller till och med högre under rean. Trots det ser ut som att priset har sänkts.
Det här är något som Daniel Antell affärschef på Pricerunner har identifierat.
– Vissa e-handlare gör det, säger han.
– Vi har gjort lite stickprov, och det är inte så vanligt men det förekommer, säger han.
Enligt Maria Wiezell kan det här bryta mot marknadsföringslagen.
– Jag tycker absolut att det ligger inom det vi kallar vilseledande marknadsföring vilket regleras i marknadsföringslagen, säger hon och fortsätter:
– Om man sänker en vara från ett pris som aldrig har funnits i butiken och utgår från ett fiktivt pris så ger man ju sken av att varan blivit mycket billigare.
LÄS MER : Polisens varningar inför Black Friday
2. Försäljaren lockar in dig i affären
Reklamkampanjer har till syfte att locka in dig i butiken, säger Maria Wiezell.
Hon berättar att konsumenter har vittnat om att varorna som marknadsförts inte funnits i butiken när de kommit.
– Vi har fått höra av konsumenter som kommit till butiker och upptäckt att varan man kommit dit för varit slutsåld – trots att man hängt på låset. Då kan man ju misstänka att varan aldrig har funnits till det priset som de lockar med
– Att ha de här kampanjerna är ju ett sätt för att locka oss in till både de fysiska butikerna och nätbutikerna. När man väl blivit inlockad så går man sällan därifrån tomhänt för då skulle det kännas som ett misslyckat besök.
LÄS MER : 7 vanliga reabluffar under Black friday
3. Försöker få dig att handla mer än du har tänkt dig
Stora skyltar, starka färger och en framträdande presentation i butiken är olika sätt försäljaren kan använda för att få dig att köpa en produkt.
– Så fort vi ser någonting som blinkar rött, har röda lappar eller är välexponerat i butiken är det någonting som triggas i gång i oss och då plockar vi på oss massa grejer som vi inte tänkt köpa.
– Alla reor är ett sätt för försäljaren att tömma sina lager, det är ju inte välgörenhet det handlar om, säger Maria Wiezell.
TV : 'Black Friday' väntas slå rekord
På dessa varor höjdes priset under Black friday 2016
Här visas den procentuella förändringen av kategorierna för Black Friday 2016 – här är priserna som höjdes.
Dammsugare : 11,45%
Datormöss : 9,94%
Mediaspelare, till exempel Apple tv : 7,15%
Surfplattor och Tablets : 2,39%
Mobiltelefoner : 1,33%
Fritöser : 0,36%
Eltandborstar : 0,36%