Melodifestivalen 2018: Därför har Kamferdrops mask i Melodifestivalen 2018 - Stockholm Alex

Latest

2018/02/03

Melodifestivalen 2018: Därför har Kamferdrops mask i Melodifestivalen 2018

Melodifestivalen 2018 Därför har Kamferdrops mask i Melodifestivalen

En enhörningsmask, en saxofon och Tobbe Trollkarl – det är norska debutanten Kamferdrops hemliga vapen i Melodifestivalen 2018.
Sångerskan, som egentligen heter Heidi Musum, tävlar i den första deltävlingen som sänds från Karlstad och nu berättar hon varför hon bär mask på scen.
– Jag väljer själv vem jag vill visa mig för, säger hon.


Melodifestivalen 2018: Därför har Kamferdrops mask i Melodifestivalen 2018

                                     Melodifestivalen 2018 Därför har Kamferdrops mask


Norska sångerskan Heidi Musum, som går under artistnamnet Kamferdrops, debuterar i Melodifestivalen 2018 och tävlar i den första deltävlingen som sänds från Karlstad.

Kamferdrops tävlar med bidraget "Solen lever kvar hos dig" som har skrivits av sångerskan själv samt Herbert Trus, Danne Attlerud, Martin Klaman, Kristoffer Tømmerbakke och Erik Smaaland.

På scen har Kamferdrops bland annat hjälp av Tobbe Trollkarl. Men lika utmärkande är de masker hon bär på scen.


LÄS MER: Melodifestivalen 2018: Allt du behöver veta 


På lördag kommer sångerskan att ha en rosa mask med glitter och en liten enhörning.

– Många kanske tänker att masken inte är inkluderande, men för mig känns den inkluderande. Eftersom man inte vet hur jag ser ut kan jag vara alla och alla kan vara mig. Hur man ser ut är inte så viktigt. Så vår ideologi är att alla ska kunna leva sig in i Kamferdrops. Vi vill visa att det inte finns begränsningar utan att man kan ta ut svängarna, säger Kamferdrops till SVT.

Kamferdrops om sin mask i Melodifestivalen 2018

För Expressen utvecklar hon:

– Jag tycker att det är väldigt skönt att ha den friheten som jag får av masken. Jag väljer själv vem jag har lust att visa mig för. Det har varit viktigt för mig från starten att inte visa ansiktet. Det känns rätt och det gör att jag kan fokusera på andra saker, säger hon och tillägger:


Melodifestivalen 2018: Därför har Kamferdrops mask i Melodifestivalen 2018
                                              Melodifestivalen 2018  Kamferdrops


– Sedan är det väldigt kul att få vara kreativ visuellt. Jag tycker att det är intressant att jobba på olika sätt med musiken och det visuella. Och det är väldigt skönt att slippa ha så mycket smink. Jag kan bara ta av masken och chilla.

Du kanske slipper bli igenkänd på efterfesten också?

– Ja, exakt. Jag är så taggad på det. Och så kan jag låtsas vara lite Hanna Montana.


LÄS MER: Benjamin nobbas – av både Pernilla och Emilio 


Är du taggad på tävlingen också?

– Jag är jättetaggad men jag vet inte riktigt vad jag håller på med. Men det är jättekul.

Du är enda norrbaggen i tävlingen?

– Eller hur! Jag behöver verkligen det här, haha. Men det känns fint. Svenskarna är ganska snälla.