Saara Aalto: Artisten Saara Aalto är Eurovision song contest första öppet lesbiska tävlande - Stockholm Alex

Latest

2018/05/09

Saara Aalto: Artisten Saara Aalto är Eurovision song contest första öppet lesbiska tävlande

Saara Aalto – den första öppet lesbiska i Eurovision

Artisten Saara Aalto är Eurovision song contest första öppet lesbiska tävlande.

Hon kom tvåa i ”X Factor” 2016 och nu representerar hon Finland i Eurovision.

– Jag är här och öppen och stolt över att vara med min flickvän, säger hon till Aftonbladet.

 
Saara Aalto – den första öppet lesbiska i Eurovision
                                  Saara Aalto – den första öppet lesbiska i Eurovision
 
Saara Aalto, 31, är historiens första öppet lesbiska som tävlar i Eurovision song contest. Artisten kom tvåa i brittiska talangsåpan "X Factor" 2016 och nu ska hon representera Finland i Eurovision. På tisdagens deltävling tävlar hon med låten "Monsters" som är skriven av svenska paret Joy och Linnea Deb.


LÄS MER: Så bra är kvällens Eurovision-låtar

För Aftonbladet berättar Saara Aalto att hon inte kände till att hon var tävlingens första öppet lesbiska.
– Tävlingen har en stor homopublik och jag känner deras kärlek och det är väldigt speciellt för dem att jag är här och öppen och stolt över att vara med min flickvän och stolt över att älska Eurovision, säger hon till tidningen.

På tisdagen framför Saara Aalto låten "Monster" i den första deltävlingen. Nu hoppas hon att hennes sexuella läggning inte ska påverka hennes chanser i tävlingen.
 
Saara Aalto – den första öppet lesbiska i Eurovision

– På ett sätt så tror jag inte det. För när de ser showen så vet de inte om jag är lesbisk eller inte. Och titta på Conchita, hon vann ju herregud. Det var fantastiskt, historiskt. Det är bevis för att folk inte är så trångsynta längre, säger hon.

 LÄS MER: Eurovision Song contest 2018: Allt du behöver veta om tv-tiderna och låtarna

Sjunger om att våga leva sitt eget liv
Med textrader som "I ain't gonna hold on to these monsters anymore. Now I'm gonna let in all the light, tear down the walls", vill Saara Aalto att låten ”Monster” ska hjälpa folk att bli av med negativa tankar om sig själva. Översättning: "Jag tänker inte hålla kvar monstrerna. Nu ska jag släppa in ljuset och riva de här väggarna."

Artisten tävlar för Finland med låten "Monsters".
                                              Artisten tävlar för Finland med låten "Monsters".

– Jag har blivit mobbad och jag känner att många har upplevt den typen av situationer när folk har varit elaka eller inte accepterat en, så i låten sjunger jag om att göra sig av med de monster som saktar ner en, att man måste våga leva sitt eget liv och se på saker från den ljusa sidan, säger hon.