Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf: Bianca Ingrosso om oron efter aborterna - Stockholm Alex

Latest

2018/07/18

Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf: Bianca Ingrosso om oron efter aborterna

Bianca Ingrosso är en av många kvinnor som gått på myten om att man som kvinna kan få det svårare att bli gravid om man gjort aborter. Men både Bianca, och alla andra kan bara vara lugna – det stämmer nämligen inte.

Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso bestämde för cirka ett år sedan att de skulle starta upp podden "Alice och Bianca "Säger du A måste du säga B". Det tjejerna inte visste var att podden skulle bli en av Sveriges absolut största och ett avsnitt hade nyligen över 350 000 lyssningar.

Bianca Ingrosso släpper nyheten alla väntat på


I podden pratar tjejerna om allt mellan himmel och jord och tidigare har det handlat mycket om deras vardag, deras förhållanden, resor, mode, skönhet och så vidare. Många ämnen kan just unga tjejer relatera till, vilket är anledningen till varför Alice och Bianca i varje vecka har "Tjejsnack" och frågestunder.

Men denna gång körde de ett annat koncept, där de ställde lite mer rakare frågor till varandra. Bland annat fick Bianca en fråga om vad hennes största rädsla är.

– Jag är ju livrädd för att jag inte ska få barn. Jag har ju berättat att jag haft väldigt lätt att få barn. Tidigare har jag ju varit gravid några gånger. Sen har jag inte gått på p-piller på typ ett år för jag mår så psykiskt och fysiskt så jävla dåligt av p-piller. Så jag har varit dum och tagit ganska många dagen efter-piller. Så jag har gjort abort tre gånger, säger hon i podden.



Bianca Ingrossos hemlighet – nu orkar hon berätta

– Nu senaste gångerna när jag trott att jag är gravid, sedan tagit ett graviditetstest så har jag ju sett att jag inte är gravid, vilket gör mig rädd att det ska ha förstört någonting, säger Bianca Ingrosso.

Alice Stenlöf och Bianca Ingrosso
Alice lugnar Bianca med att säga att aborter inte påverkar ens förmåga att bli gravid. Och mycket riktigt har hon rätt. Bildkälla: Bianca Ingrosso Instagram


– Men det har det inte gjort, säger Alice. Det kan säkert ha skett i sällsynta fall men generellt gör inte en abort det svårare för någon att bli med barn, säger Alice Stenlöf.

Och mycket riktigt har Alice rätt. Det är en gammal myt som många unga kvinnor gått på och som skrämt upp många.


Bianca Ingrosso och Alice Stenlöf avslöjar


"Det är inte svårare att bli gravid efter att du har gjort abort utan komplikationer. Det är bara en myt att det skulle vara så. Du har lika stor möjlighet att bli gravid nu som innan du gjorde abort, det kan du känna dig helt lugn med", skriver UMO.

Så alla där ute som har samma tankar som Bianca kan alltså hålla sig lugna.