Donald Trump om kritiserat uttalande: ”Jag sa fel” - Stockholm Alex

Latest

2018/07/18

Donald Trump om kritiserat uttalande: ”Jag sa fel”

Donald Trump mötte hård kritik efter att ha motsagt den amerikanska underrättelsetjänstens slutsats om rysk inblandning i valet 2016 – vilket skapat en politisk kris. 
Men han sa fel menar han nu och säger att han har full respekt för underrättelsetjänsten och deras slutsatser.

Donald Trump möttes av en kritikstorm när han kom hem till USA efter mötet med den ryske presidenten Vladimir Putin. Under presskonferensen som följde mötet sa han att han inte såg någon anledning till att Ryssland skulle lagt sig i det amerikanska valet, och underkände därmed FBI:s rapport – som visar just det.


Melania Trump och Donald Trump


”Jag ser ingen anledning till att det skulle vara Ryssland”, sa han.

Nu backar presidenten från sitt uttalande, som möttes av väldigt stark kritik intern i det republikanska partiet, vilket Di skrev om under onsdagen. Även Fox News, som annars står nära presidenten sågade honom och frågan blev en till politisk kris för presidenten.

”När jag kom hem  undrade jag vad det är som händer? Så jag läste vad jag sagt och såg ett klipp av ett svar som jag gav. Då insåg jag att det behövs ett förtydligande här”, sa Donald Trump under en snabbt sammankallad presskonferens i Vita huset sent på tisdagskvällen svensk tid.

Presidenten menade att han glömde säga ”inte”.

”Jag sa ”would” istället för ”wouldn't”. Meningen skulle vara ”jag ser ingen anledning till att det inte är Ryssland”, alltså en sort dubbelnegation som blev fel”, sa han.

Presidenten står dock fast vid att även om han nu accepterar att Ryssland har lagt sig i det amerikanska presidentvalet så hade det ingen påverkan på utgången. Redan på presskonferensen i Helsingfors sa han att han slog utmanaren Hillary Clinton ”lätt”.

Donald Trump skakar hand med Rysslands president Vladimir Putin vid presskonferensen efter deras möte i Helsingfors under måndagen.


”Ryssland agerande hade ingen påverkan på valets utgång, men jag accepterar underrättelsetjänstens slutsats att Ryssland försökte påverka. Det kan också finnas andra som försökt påverka, det finns många där ute”, sa han vid presskonferensen.

Donald Trump står även fast vid att mötet med Vladimir Putin var en framgång.

”Även om jag hade ett bra möte med Nato hade jag ett ännu bättre möte med Vladimir Putin”, skriver han på Twitter.

Donald Trump passade även på att attackera media i vanlig ordning efter mötet. På Twitter skriver han att mötet var en succé, förutom i ”Fake News media”.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar