Stockholm: Flera bussar har kraschat – på exakt samma plats - Stockholm Alex

Latest

2019/03/10

Stockholm: Flera bussar har kraschat – på exakt samma plats

Flera bussar har kraschat – på exakt samma plats

En biogasbuss exploderade i centrala Stockholm under förmiddagen, efter att ha åkt in i Klaratunneln.

Men det är inte första gången en olycka inträffat på platsen.


https://stockholmalex.blogspot.com


– Klaratunneln har en historia av incidenter, säger Georg Wiberg, vid Storstockholms brandförsvar.

Enligt Keolis ska bussarna inte köra genom tunneln.

Medan olyckan utreds kommer andra gasbussar fortsatt att vara i bruk.

Under förmiddagen exploderade en buss vid centrala Stockholm. Enligt polisen har bussen troligtvis slagit i pontonerna som hänger ner som höjdvarning i mynningen för tunneln.

– På något sätt tror man att bussen skadats, att den haft någon gastub med bränsle som kan ha slagit i tunnelöppningen och då har det börjat brinna och exploderat, säger Carina Skagerlind.

Flera olyckor med biogasbussar

Men det är inte första gången något liknande händer, det visar en rapport från Storstockholms brandförsvar. I maj 2013 körde en biogasbuss in i Klaratunneln i norrgående riktning, trots att höjden i tunneln inte var tillräcklig för den typen av fordon. Flera flaskor biogas slogs bort från busstaket när bussen kolliderade med en balk i tunnelmynningen.

– Jag känner ju till att det varit fler än en av den här typen av incidenter. Jag kan inte svara på exakt hur många, säger Patrik Åberg på Keolis, och fortsätter:

– Jag kan inte påminna mig om att det hänt tidigare, att bussen blir övertänd, de andra bussarna har mer fastnat.

”Klaratunneln har en historia av incidenter”

Georg Wiberg är brandinspektör och olycksutredare vid Storstockholms brandförsvar. Han var med och skrev rapporten efter olyckan 2013.

– Det har varit ett antal händelser innan den här grejen som vi utredde, som tog väldigt lång tid att ta hand om. Vi la ett antal förslag på åtgärder till trafikkontoret. Det har varit olika fordon som tjongat in där både före och efter rapporten. Vad jag vet var det norrgående riktning vi utredde, det är där de flesta incidenter har varit. Det var där vi gjorde vår rapport, säger han.

– När bussarna åker i de där krokarna handlar det om att man ska dirigera om dem. Tanken är att, om de kommer söderifrån ska de inte åka tunneln, utan smågatorna. Oavsett om det gäller bilar eller bussar, rätt som det är blir det fel. Vi har påtalat att man på så bra sätt som möjligt ska hitta barriärer som gör att föraren ska inse att det inte går. De är luriga. Klaratunneln har en historia av incidenter.
Keolis: Bussarna ska inte köra där

Patrik Åberg vid Keolis instämmer i att bussarna inte ska åka genom tunneln.

– Vi har tydliga körvägar. Den skulle inte ha gått där. Det gäller samtliga av våra bussar som är så här höga. Det är en tydlig instruktion till våra förare. Så vi får undersöka från och med i morgon, och göra en utredning på brandorsak och vad som gör att den blir övertänd.

Utredningen uppges vara kutym vid brandolyckor som denna. I nuläget är det dock oklart om olyckan kommer att leda till några åtgärder.

SL vill inte kommentera frågan om tidigare olyckor.

– Jag har svårt att kommentera det, det får vi prata mer om i morgon när vi kan gräva mer, säger Henrik Palmér, presstalesperson.

Kommer ni ha ett möte om den här händelsen?

– Säkert. Alla stora frågor som händer är vi naturligtvis tvungna att hantera och bedöma. Vi kommer behöva göra tekniska utredningar, vad är det som lett till det här?

Susanne Gällhagen, ombudsman på fackförbundet Kommunal, berättar att förbundet fördjupar sig i ärendet för att se över vilken information om tunneln i fråga som tidigare har kommunicerats från arbetsgivaren till förarna hos Keolis.

– Jag vet inte vilka instruktioner arbetsgivaren har gett i det här läget men vi kommer titta på detta närmare i morgon och se hur det har gått till. Mina tankar just nu är hos föraren, att föraren ska må bra efter omständigheterna, säger hon.

Teknisk chef: ”Finns en risk”

Karl Orton, teknisk chef på Keolis, berättar att det finns omkring 2 200 gasbussar i Sverige och att Keolis har ungefär en fjärdedel av dem.

– Det bästa stället att ha gastankarna är på bussarnas tak, eftersom de tar upp mycket plats, säger han.

Hur ser riskerna ut när gastuberna är på taket?

– Var man än placerar en bränsletank på en buss så finns en risk när en olycka sker. Blir man påkörd framifrån, bakifrån eller kör in i en tunnel finns risken. Hur man än vänder och vrider på det måste man ha bränslena med sig.

Orton understryker att tankbehållarna är för stora för att ha på insidan av bussarna och att olyckan i detta fall beror på den mänskliga faktorn.

– Det här var en olyckshändelse och bussen råkade ta eld. Det vi frågar oss är hur det kommer sig att den fattade eld, kanske var det stål mot stål som skapade gnistor? Det får den tekniska utredningen och brandutredningen titta på nu, säger han.

Kommer ni vidta säkerhetsåtgärder gällande bränsletankarna på bussarna?

– Vi får se. Det beror helt och hållet på vad utredningarna säger. Säger de något, då gör vi något.
Flera starka reaktioner på olyckan

Flera personer såg och reagerade på olyckan vid Tegelbacken. Expressen har pratat med sex av dem.

Annki Zachrisson, 70 år, Kungsholmen, pensionär

Vad har du hört och sett om det som hänt i dag?

– Jag såg det först på mobilen och eftersom jag bor i närheten blev jag lite förvånad. Jag åker ju ofta 3:ans som är en blå buss som åker förbi Stadshuset.

Hört du hört talas om olyckor med biogasbussar förut?

– Jag har inte tänkt på det här med biogas annat än att jag hörde att man skulle bygga ett garage vid Slussen och att det var skriverier om riskerna då, att de var väldigt explosiva.

– Jag tycker att man kan skaffa mer skyddade tankar om man ska använda sådan här biogas.

Kommer du fortsätta åka buss efter detta?

– Jag kommer att fortsätta att åka 3:an eftersom den kör utanför min port. Jag hoppas att inget ska hända, men det är klart, lite läskigt är det.

Kommer du känna dig orolig?

– Om det är något som händer, om det dunkar till, då kommer jag att bli skraj. Man kommer att tänka på det ett tag, för det är otäckt.

Börje Arvidson, 56 år, Hornstull, arbetslös

Vad har du hört och sett om det som hänt i dag?

– Jag bara läste på nätet att det var en gasbuss med behållare på taket som troligen gick sönder när de körde på ett föremål.

Hört du hört talas om olyckor med biogasbussar förut?

– Det här tror jag var lite speciellt, det påverkar inte min åsikt om att åka buss.

Kommer du fortsätta åka buss efter detta?

– Jag tycker det är helt okej, jag litar på bussen.

Har du något tips till de som är oroliga?

– Åk mycket buss så går det över, oron.

Marit Yngvesson, 55 år, Stockholm, bibliotekarie och Kajsa Ahlgren, 42 år, Stockholm, lärare

Vad har du hört och sett om det som hänt i dag?

– Det är ju lite läskigt faktiskt. Jag läste om det på nätet och tänkte vad läskigt, man blev lite orolig när man hörde att det var en gastank som exponerat och tänkte ’oj är bussarna säkra?’, säger Marit.

Är du orolig för att åka buss efter detta?

– Nej jag tänker att det kan hända olyckor överallt och vilket färdmedel man än tar, säger Kajsa.

Vad säger du, Marit?

– Jag har nog inte riktigt hunnit tänka efter än.

– Men nej, jag tänker nog som Kajsa, att det kan hända var som helst.

Cecilia Issjö, 63 år, Stockholm, frilans

Vad tänkte du när du hörde om det som hänt i dag?

– Då tänkte jag jävlar, eftersom jag hörde var det var någonstans och jag skulle passera Tegelbacken. Då ringde jag SL och fick reda på att det inte gick några bussar. Då blev det lite jobbigt ett tag, men det ordnade upp sig.

https://stockholmalex.blogspot.com


Hört du hört talas om olyckor med biogasbussar förut?

– Nej, jag har aldrig hört talas förr om att en buss ska ha exploderat.

Är du orolig för att åka buss efter detta?

– Nej. Det händer så fruktansvärt sällan och dessutom verkar chauffören ha klantat till det och kört fel på något vis. Bussen var ju också en biogasbuss så det ska väl till något yttre våld innan det händer något med en sådan här buss.

Lena Nordblom, 64 år, Nacka, säljare

Vad har du hört och sett om vad som hänt i dag?

– Jag satt på 53:ans buss och då såg jag rökutveckling i stan, men jag såg inte vart. När jag kom ner till Tegelbacken såg jag lågorna och då tog jag upp telefonen och såg att det hade varit en explosion på en buss.

Hur reagerade du?

– Det är ju obehagligt, det är det ju, man fattar inte vad bussen ska där och göra. Mig veterligen har den ingen färdväg där.

Är du orolig för att åka buss efter detta?

– Jag har inga bekymmer med det faktiskt, när man läste om det såg man att han var ensam och inte i trafik då. Jag menar då har de i alla fall lite bättre vett.