En coronavecka över - Stockholm Alex

Latest

2020/03/01

En coronavecka över

Det första fallet av det coronavirus som fått det klatschiga namnet Covid-19 rapporterades på nyårsafton 2019. I 1,5 månad brydde sig inte världens börser ett dugg ens när tiotals miljoner kineser satts i karantän.

Svårt att veta om det beror på att det på allvar spridits till Europa, att företag flaggar för leveransproblem från Kina eller om det helt enkelt har sjunkit in, men plötsligt betyder ingenting annat någonting. Stockholmsbörsen har tappat över 11 procent på en vecka, Nasdaq något mindre.


Jag har skrikit om börsras i flera år, men är inte beredd att säga ”Vad var det jag sa?” än. På ett års sikt ligger Stockholm på snitt, på flera år har det gått ännu bättre. Jag blir faktiskt lite matt över alla kommentarer jag läst de senaste dagarna av panikslagna sparare som varken sett eller hört på maken. I Marcus Hernhags chatt hos Privata Affärer kunde vi läsa följande i fredags:
Hallå! Jag har panik. Jag har belånat vårt radhus för att köpa aktier. Köpt för över 2 miljoner i stora bolag. Har nu blivit av med över en kvarts miljon. Hur ska jag göra? Jag får panik. Vill inte behöva sälja huset. Hjälp mig!


Så vad hade du väntat dig – att börsen skulle fortsätta uppåt utan hack i kurvan i 30 år till?! Oavsett hur det går med corona kan vi vara fullständigt övertygade om att börserna kommer att få utstå värre prövningar än denna vecka, så ta höjd för det eller spara på bankkonto.

Viruset då? Jag är inte så himla rädd. Även om dödligheten skulle vara så hög som två procent av de smittade lär mänskligheten klara det. Barn tycks nästan inte drabbas, de flesta som dör är multisjuka åldringar och flera länder räknar med att testa vacciner på människor redan under våren. Men visst hade det känts mer kontrollerat att bo i ett land där makthavarna tar smittan på allvar och avsätter resurser på vården.


Här trummas budskapet om god beredskap ut precis som vanligt, men till skillnad från när Polen och andra länder räddade oss från skogsbränder i somras kommer de ha fullt upp hemmavid om skiten träffar fläkten den här gången. Myten om vård i världsklass borde ingen längre köpa, men inte ska väl världens ekonomier gå under av det här?

Själv kröp jag till korset och köpte lite Investor i fredags. Fast det kanske är den nya säljsignalen – ”När till och med det där bittra jävla skäggmiffot köper, då är det dags att bli konträr”? Dags för ännu en Coronavecka i ”nödens år”, nu åker vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar