Teori före praktik - Stockholm Alex

Latest

2020/03/02

Teori före praktik

Behöver man plugga och läsa grejer eller kan man lära sig allt efter hand och googla vid behov? Jag vet inte om det ens är en fråga längre, att läsa på är väl helt ute. Själv är jag en varm anhängare av förberedelser och studier. I slutändan är misstag ofrånkomliga, men genom att läsa om andras misstag behöver man inte göra alla själv.

Jag läste ett bra citat i en bok om biodling (som för övrigt är ett bra exempel på ämne jag försöker läsa på om innan jag hamnar i skarpt läge), ett citat av biodlaren och baronen August von Berlepsch. Han levde på 1800-talet, men jag tror inte att det är ett sämre råd idag, oavsett om det gäller bin eller något annat:
Lär er framförallt teori, ty annars blir ni klåpare i praktiken livet igenom!

Ett av mina bästa exempel är poker. När jag började spela fick jag höra att de första pengarna man sätter in på ett pokerkonto i stort sett alltid går förlorade, men än idag, femton år senare, har jag aldrig ”gulat” ett pokerkonto, alltså tappat alla pengarna på det, utan alltid lyckats ta ut mer än jag satt in.

Jag är inte världens bästa pokerspelare, långt därifrån. Men innan jag började spela för riktiga pengar hade jag läst två pokerböcker för att få ett hum om vad det handlade om. Jag hade såklart kunnat sätta in någon hundring i ”läropengar” och förmodligen lärt mig en del på det också, men eftersom jag alltid gillat att tjäna pengar mer än att förlora dem tyckte jag att det hade varit att gå från fel håll.


På börsen kan jag inte säga att jag läste flera böcker innan jag började investera som sextonåring, men jag tycker att det lönar sig att läsa på både om bolag, börsens psykologi och annat som rör börshandel. Böcker, artiklar, bloggar eller poddar spelar ingen roll, bara man lyssnar på kloka människor som tänkt.

Givetvis med ett kritiskt sinne, men min erfarenhet är att ju fler man lyssnar på desto mer lär man sig att inte svälja andras ”sanningar”. Fast det är ju min subjektiva bedömning i min bubbla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar