”Stjäl inte av oss, snälla ni!” - Stockholm Alex

Latest

2020/03/09

”Stjäl inte av oss, snälla ni!”

Jag driver ingen butik. Det är säkert jättesvårt och mycket att tänka på. Min farmor och farfar hade butik, men det är 60-70 år sedan. Själv har jag praktiserat på Ica, men det är över 30 år sedan och varade bara en vecka, så jag ska inte komma här och lära handlare deras jobb. Men...

Jag läste en artikel med rubriken ”Ica-handlarnas kamp mot ungdomsgängen” och det kan vara det mesigaste jag läst i hela mitt liv.

Blåmesen är en tuffing i jämförelse med Icamesen.

Jag fattar att det är frustrerande när skolungdomar kommer in och snattar som rent tidsfördriv. Förutom värdet av varorna de stjäl lär det skrämma bort kunder. Jag skulle själv inte vilja handla i en fritidsgård för missanpassad ungdom, hur synd jag än skulle tycka om handlaren och personalen.

En ex-handlare berättade på Twitter att han portade alla skolungdomar från sin butik i tre dagar och fick böta 50000 kr, men att det helt klart var värt priset. Sjukt att en butiksinnehavare inte ska kunna välja sina kunder på samma sätt som jag bestämmer vem som ska komma in i min bostad, men ändå en framkomlig väg.

Ica-handlaren Ulrik Kjerstenssons på Ica Nära i Tibro har en annan metod. Han har satt upp en skylt i butiken.
Som vanligt är det ett fåtal elever som håller på och stjäl, men tills vi kommit fram till en lösning vill jag att alla minderåriga som kommer in och handlar i butiken har ett intyg med godkännande från sina föräldrar.


Detta intyg där föräldrarna godkänner att deras barn ”får vistas i butiken under skoltid” är alltså inget krav (det vore ju för hårt), men Ulrik ”ser gärna” att ynglingarna visar upp ett intyg. Han har tidigare jobbat som officer i försvaret. Undrar vad han hade gjort vid en invasion, skrivit lappar och försökt ställa fiendesoldater i skamvrån?

Andra metoder skulle kunna vara kameraövervakning och punktmarkering med hjälp av extra vakter. Att helt enkelt kasta ut de som stör ordningen i butiken. Polisen lär väl som vanligt inte hjälpa till, men ring Securitas eller Bandidos! Att dra in en snattare på lagret, ge honom duktigt med stryk och sedan låta honom sprida ordet bland sina vänner vore givetvis olagligt, så det ska jag inte föreslå. Det är nog tur ändå att jag inte är Ica-handlare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar