”Du har tur du...” - Stockholm Alex

Latest

2020/05/10

”Du har tur du...”

Nu riskerar jag att låta helt hysterisk och det här är verkligen ingen stor grej för mig. Jag är inte kränkt, men varje gång man säger åt någon att hans/hennes aktiva val är tur nedvärderar man handlingar, arbete eller smarta ställningstaganden.


Det är inte tur att jag är rik, det beror på att jag inte köpt en massa skit. Och det är inte tur att jag jobbar hemifrån, det beror på att jag har valt det. Det finns fördelar och det finns nackdelar, men inget av det beror på slumpen. Det är inte ens tur att jag är född i Sverige, det är resultatet av mina förfäders aktiva val.

De som är duktiga på något och/eller uppnått ett bra resultat har sannolikt lagt ner tid och energi på att hamna där. Det har krävt uppoffringar och antagligen inte i alla lägen känts som att det var värt priset. Men de kämpade på för att få det erkännande de förtjänar, inte för att höra ”Oj, där hade du tur, hörru!”.


Jag är övertygad om att ytterst få situationer i livet är ren tur/otur. Lyckade affärer eller arbetsinsatser beror på att vi gjort vår hemläxa och förberett oss så väl vi kan, misslyckanden på motsatsen. Jag kan inte låta bli att fundera över om den som viftar bort andras situation som tur aldrig själv arbetat för något? Det låter som ett fattigt liv (och då menar jag inte främst ekonomiskt) att inte förstå vikten av att ta sitt öde i egna händer. Otur? Knappast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar