Matsmart nosar på lönsamhet – nu avslöjar grundaren varför modellen är en framgång - Stockholm Alex

Latest

2020/06/04

Matsmart nosar på lönsamhet – nu avslöjar grundaren varför modellen är en framgång

Matsmart nosar på lönsamhet – nu avslöjar grundaren varför modellen är en framgång

Matsmart säljer mat som ingen annan vill ha och har vuxit snabbt de senaste åren – samtidigt som de går mot lönsamhet.

I en intervju med Breakit berättar grundaren Karl Andersson om drömgränsen de sprängde förra året, varför deras nisch är ett vinnande koncept och hur satsningen i Tyskland går.

Matsmart nosar på lönsamhet – nu avslöjar grundaren varför modellen är en framgång
Matsmart nosar på lönsamhet – nu avslöjar grundaren varför modellen är en framgång  Breakit

Matsmart och vd Karl Andersson vill stoppa matsvinn


När man läser om bolag som vårt tror man att det är så jäkla härligt, men i själva verket är det sjukt mycket som hela tiden brinner. Trots att vi varken drabbats av några stora bakslag eller skandaler är växtvärken konstant.”

Det snurrar fort för Karl Andersson, vd för snabbväxaren Matsmart, ett svenskt startupbolag inriktat på att minska matsvinn. Sedan starten 2013 har bolaget sålt 11.000 ton överbliven mat och på ägarlistan finns Ikea, Axel Johnson-gruppen och den tyska investeringsfonden Leadx Capital Partners som i ryggen har Metro AG, en av världens största grossist- och butikskedjor.

”Våra investerare ser ett värde i det vi gör från ett branschperspektiv, men också att vi hjälper till att lösa ett globalt problem”, säger Karl Andersson.

Matsmart är en e-handelssajt som jobbar med att sälja överproduktion, främst varor med kort eller passerat bäst före-datum och säsongsvaror som är ur säsong. När producenter och distributörer står med ett överlager julmust i maj, felmärkta konserver eller Paolo Robertos numera svårsålda pastasås, kliver Matsmart in.

Matsvinn är ett gigantiskt problem och enligt FN slängs en tredjedel av de livsmedel som produceras globalt. Matsmart vill hjälpa till att lösa problemet genom att skapa en marknadsplats för varor som producenterna i värsta fall kastat bort eller förstört.

”Vi tror att kommersiella krafter måste kopplas in för att lösa svinnproblemet”, säger Karl Andersson.

Coronapandemin har satt ytterligare fart på affärerna, inte bara eftersom e-handeln ökat utan också för att många handlare fått svårt att sälja sina varor. På lagret i Katrineholm väntar just nu, tillsammans med mycket annat, en stor bulk taxfree-produkter.

Idén bakom Matsmart kom från Karl Anderssons barndomsvän Erik Södergren, en Ica-handlare som i sin egen butik sett hur mycket mat som slängdes i onödan och hur okunniga kunderna var om matens hållbarhet.

”Mat håller betydligt längre än man tror, vilket vi själva insett under resans gång”, säger Karl Andersson och berättar att han till exempel låtit laboratorietesta en gammal chokladkaka för att se om den var farlig.

”De kunde inte säga någonting”, berättar han.

Efter att misslyckats med att sälja den gamla maten i sin egen butik ringde Erik Söderström upp Karl, som har en bakgrund som försäljningschef och egenföretagare. Han kopplade i sin tur in sin tidigare kollega Ulf Skagerström.

Den stora tillgången på överblivna varor i kombination med att matförsäljning på nätet var på väg att slå igenom, med aktörer som Mat.se, gjorde att grundarna insåg att de var något stort på spåren.

”Vi hittade en kille som hjälpte oss att sjösätta en sajt, och för designen stod några av Uffes kompisar inom formgivning, i utbyte mot en platta bärs.”

Till en början gick det trögt, branschen var rädd för att deras varumärken skulle urvattnas om de syntes hos Matsmart. Men efter ett tag började leverantörerna mjukna och i dag har bolaget ramavtal med de största leverantörerna.

”Förut sågs de här varorna enbart som en svaghet. Och var det egentligen också, eftersom du i princip hade två val: att kasta eller bränna upp överskottet eller sälja jättebilligt och vattna ur varumärket på kuppen”, säger Karl Andersson.

Överskott är förstås fortfarande inte önskvärt, men att vara transparent med att det finns ineffektiviteter i systemet och att visa att det går att återcirkulera varorna i marknaden skadar inga varumärken, menar han.

LÄS MER: De köper Paolo Robertos dumpade matvaror – säljer för halva priset

”Tvärtom är det en styrka att kunna vara transparent med hur man tar ansvar för sin produktion och sin affär”.

Bolaget har vuxit snabbt från starten 2013 i källaren på Eriks Ica-butik. 2017 slogs portarna upp i Finland, i fjol lanserades Matsmart i Danmark och denna månad i Tyskland. Omsättningen 2018 var knappt 280 miljoner kronor. Siffrorna för 2019 är ännu inte officiella men i år räknar bolaget med att omsätta en halv miljard.

”Använder man Ica Maxi som måttstock är det ungefär motsvarande en supermarket på vischan. Vi har definitivt en bit kvar.”

Men snarare än ökad omsättning siktar Matsmart på två andra mål. Nämligen att nå lönsamhet på den svenska marknaden, där de funnits längst, och att lyckas med sin Tysklandsexpansion.

”Bland matbutikerna på nätet har ingen kunnat visa lönsamhet, men vi är på väg att nå dit, i alla fall i Sverige och på månadsbasis. Vi är också den enda svenska spelaren som tagit steget utanför de skandinaviska marknaderna”, säger Karl Andersson.

Hade ni kunnat lansera er sajt för 15 år sedan?”Nej, det tror jag inte. Då var inte medvetenheten om matsvinn där den är nu. Hade vi varit en 'billig matbutik på nätet' hade vi aldrig kommit så här långt. Vi bidrar med någonting annat eftersom kunder känner att de faktiskt gör något bra då de handlar hos oss.”

Var ser du Matsmart om 5 år? Om 10 år?”Vårt mål är att bli en strategisk partner för den globala livsmedelsindustrin. Det är att spänna bågen, jag vet. Men jag vet att vi är en aktör som vi passar in på fler än en marknad, problemet vi tacklar är globalt.”

Siktar ni mot börsen?”Det finns många olika vägar fram. Vi vill att Matsmart ska nå sin fulla potential, och vi vill fortsätta bygga det tillsammans med våra ägare. Från ett finansieringsperspektiv har vi starka och bra ägare redan nu, och intresset är stort även från andra aktörer”.

Ni visar på hög tillväxt, men hur mycket mer kan ni växa, det finns ju inte ett outsinligt förråd av mat att ”rädda”?”Det kommer alltid finnas en tillgång på svårsålda produkter då kedjor byter varumärken, nya smaker ersätter gamla och så vidare. Det finns även mat tidigare i värdekedjan som slängs och som vi inte kommer åt i dag, hos de producerande bolagen. Problemet med svinn kommer alltid att finnas, men visst, ska vi tro på en värld utan matsvinn så måste vi också tro på en värld där vi inte behövs.

Att glida in i rollen som världsförbättrare har dock inte alltid gått helt sömlöst för Karl Andersson. När Matsmart 2016, som helt nybakat bolag, bjöds in av miljöprofilen Al Gore till ett samtal i London om framtidens mat fick han en chock.

”Vi trodde först att det var ett bluffmejl, men det var på allvar. Jag fick sitta i ett rum med höjdare från hela världen från Nestlé, Unilever och Apple. Vid minglet kom Al Gore, en jättelik man, fram till mig och skakade hand och sade: Good to meet you Karl, I've heard great things about you.”

”Det var ett galet ögonblick. Men Al Gore i all ära, det häftigaste är ändå de små segrarna som jag får uppleva varje dag tillsammans med de som jobbar med oss.”

Visa mer Fakta Matsmart
Matsmart lanserades 2014 av Karl Andersson, Ulf Skagerström och Erik Södergren och har runt 200 anställda.

Den typiska kunden är en kvinna mellan 25 och 45 år. Huvuddelen av kunderna har funnit utanför storstäderna, men det är enligt bolaget på väg att förändras.

I Sverige och Finland är namnet Matsmart – i Danmark och Tyskland är det Motatos. Totalt har Matsmart tagit in 400 miljoner kronor.

Bland investerarna finns det tyska Leadx Capital Partner, Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons investeringsbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken.

Visa mer Fakta Karl Andersson
Ålder: 43 år

Bor: Nacka

Bakgrund: Inledde sin bana som 20-åring genom att hyra ut skoputsmaskiner. ”Endast obokade möten och 100 procent provision. Där började mitt liv inom försäljning”.

Han gick vidare via ett energibolag för att landa som säljchef inom mediebranschen. När Expressen köpte upp säljbolaget Generate, där han var vd, valde Karl Andersson att ta sitt sparkapital och starta på ny kula. Efter flera år som entreprenör blev han 2013 medgrundare till Matsmart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar