Clark Olofsson: Här vilar Clark Olofsson ut under Sverigevistelsen - Stockholm Alex

Latest

2018/08/02

Clark Olofsson: Här vilar Clark Olofsson ut under Sverigevistelsen

Här startar Clark Olofsson sitt nya fria liv i Sverige
Här, på en ort i södra Sverige, vilar frisläppte Clark Olofsson ut efter att ha släppts från fängelset i Belgien. 
Här tänker han också starta sitt nya fria liv i Sverige. 
– Men han känner att han vill landa i sin nya situation och vill inte ha någon uppmärksamhet just nu, säger en person som står honom nära.

Det var på måndagen som Clark Olofsson, 71, landade på Landvetters flygplats utanför Göteborg, enligt Aftonbladet.

Här vilar Clark Olofsson ut under Sverigevistelsen


Olofsson var därmed tillbaka i Sverige efter att ha suttit i belgiskt fängelse sedan 2016.

– Jag har inte ID-kort eller pengar eller någonting. Jag var på tåget och de försökte slänga av mig för att jag inte hade något kort eller pengar men inte fan gick jag av, sa Olofsson till tidningen.

I en intervju med Kungsbacka-Posten berättar Clark Olofsson om de närmaste planerna, när han nu åter kommit ut i friheten.

– Nu ska jag bara ta det lugnt och umgås med släkt och vänner. Det blir en månad när jag inte ska göra någonting. Jag ska bada, käka gott, dricka pilsner, sola mig utan att hamna för mycket i solen. Sen är det ett filmbolag som jag håller på att snacka med. Jag ska läsa igenom ett filmkontrakt på sju sidor, säger han.

Olofsson fick tillbaka sitt svenska medborgarskap förra året. Men kriminalvården avslog hans vädjan om att få avtjäna sista delen av fängelsestraffet i Sverige. Olofsson hade redan lämnats ut till Belgien, där han också hade belgiskt medborgarskap – som han dock avsagt sig nu.

Nu vilar han ut hos släktingar i Malmötrakten och säger att han tänker lämna det kriminella bakom sig helt.

Clark Olofsson knäckt i fängelset i Belgien – släpps inte


–  Nej, jag tänker inte åka tillbaka någonstans. Nä, men det blir inget fängelse mer. Nu är jag ju faktiskt pensionär dessutom. Jag har kommit halvtid i livet i alla fall, säger Olofsson till Kungsbacka-Posten.

"Vill landa i sin nya situation" 

I Sverige har Clark Olofssons första dagar inneburit några besök i Västsverige, enligt uppgifter till Kvällsposten.

– Det är skönt att vara fri och det är varmt och gott här, säger Clark Olofsson till Aftonbladet.

På sin nya tillfälliga adress, omgiven av böljande landskap, ska han under den närmaste tiden bara ta igen sig.

– Han känner verkligen att han vill landa i sin nya situation. Att på nytt börja leva i Sverige som en fri person blir säkert något som tar sin tid att förstå, säger personen som står Clark Olofsson nära.

Inblandad i Norrmalmstorgsdramat

Clark Olofsson blev ett känt namn på 60-talet efter bankrån och spektakulära rymningar – från flera anstalter. Han är mest känd för sin inblandning i Norrmalmstorgsdramat 1973.

Ett gisslandrama som gav upphov till begreppet "Stockholmssyndromet", som innebär att gisslan känner sympati för gisslantagarna.

Olofssons senaste dom innebar 14 års fängelse för grovt narkotikabrott och förverkande av villkorlig frihet – 2010 ansökte han om att få straffet avtjänat i Belgien.

Den flytten skedde 2016, trots att Olofsson fick sitta åtta månader längre i Belgien, än vad han hade behövt göra på Kumlaanstalten i Sverige.

Men i en uppmärksammad intervju med Expressen tidigare i år, från fängelset i Belgien, sa Olofsson att han var trött på sitt dåvarande hemland Belgien.

Clark Olofsson leds ut från domstolen i Belgien 1984


– Jag är väldigt trött på det landet. Man får inte veta någonting. Jag vet inte när jag muckar, vet ingenting. Jag vill inte ha besök här. Mina söner vill komma som fan. De har varit här men jag sa "skit i det där". Jag har alltid trott att nästa vecka är jag fri. Jag har trott det i över ett år, sa Olofsson då. 

Vilar ut på ort i södra Sverige

På onsdagen befann sig Clark Olofsson i Västsverige, innan han i en grå Volvo skjutsades ner till en ort i södra Sverige för att, enligt uppgifter till Kvällsposten, "landa".

I ett hus ska han nu använda första veckan åt att vila och ta igen sig.

När Kvällsposten når honom vill han dock inte uttala sig om planerna för Sverigevistelsen ännu.

Advokat Peter Althin är den som drivit processen att få Olofsson utlämnad till Sverige igen.

– Jag pratade med honom i går kväll, han tycker naturligtvis att det är skönt att vara tillbaka i Sverige till slut, säger Althin, som var Olofssons försvarare första gången 1979.

Clark Olofsson knäckt i fängelset i Belgien – släpps inte


Han menar att Sverige motarbetat hans klient de senaste åren.

– Det ligger många hundar begravda, en hel kennel känns det som. Vi får landa och sen får vi se vad vi ska göra.