Succé för "Tomas revy" 1990-92 - Stockholm Alex

Latest

2020/04/05

Succé för "Tomas revy" 1990-92

Idag är det 30 år sedan Tomas von Brömssen hade premiär på sin enmansföreställning "Tomas revy" på Lisebergsteatern i Göteborg. Efter 15 år tillsammans med sin läromästare och revypappa Sten-Åke Cederhök skulle Tomas för första gången stå på egna ben. Han fick god uppbackning av regissören Bo Hermansson, kapellmästaren Sven-Eric Dahlberg och scenografen Ingemar Wiberg. På scenen hade Tomas sällskap av de tre dansflickorna Claudia Cremer, Lotta Garthon och Maria Mebius-Schröder. 
Föreställningen startade med en skildring av Tomas uppväxt på Räntmästargatan 14 i arbetarstadsdelen Lunden i Göteborg och slutade med en finstämd hyllning till Sten-Åke Cederhök som avlidit bara några månader före premiären. Däremellan spelade Tomas von Brömssen upp hela sitt register; som rysktalande clown, som klarinettist, som liten kutryggig cittraspelande gumma, som tonårstjej, som orolig förälder med barnvakt hemma... Många snabba klädbyten blev det. När den pratsjuke kyparen Yngve Gylling (han med kanintänderna) dök upp i andra akten och berättade om sina dråpligheter i restaurangbranschen, ja då kreverade publiken av skratt. 


Sällan eller aldrig har väl en revy mötts av så samstämmiga recensioner. Det var lovord och beröm i varenda tidning: "Han är en stor skådespelare och en gudabenådad komiker, Tomas von Brömssen. Här är han bättre än jag någonsin sett honom. Det är skratt och mycket värme och en tår på slutet. Det är påhittigt och oerhört skickligt framfört", skrev Expressen och delade ut fyra getingar i betyg. Tidningen iDAG: "Genomgående bra texter, en bredd i stämningsläget som pendlar mellan underlivet och hjärnans nostalgiska centrum utan att nånsin glömma att passera hjärtat."
"Det är första gången Tomas von Brömssen ensam står för en revy, och man anar våndan. Men vad han och regissören Bo Hermansson åstadkommit är faktiskt ett litet mästerverk i genren, byggt på von Brömssens mångsidighet och hans omutliga krav på respekt för publiken", konstaterade Margareta Artsman i SvD. Anders Hvidtfeldt i Aftonbladet: "Vi får aldrig möta Albert & Herbert mer. Men Tomas von Brömssen finns kvar och för vidare Sten-Åke Cederhöks traditioner - på sitt eget sätt. Och det är något att vara mycket tacksam över.
"Tomas revy" blev en formidabel publikframgång. Efter våren på Liseberg flyttade man över revyn till Lorensbergsteatern där den spelades i nästan ett år. Hösten 19991 fortsatte revyn för fulla hus på Folkan i Stockholm, våren 1992 blev det gästspel på Nöjesteatern i Malmö, på konserthuset i Jönköping och slutligen på Chat Noir i Oslo. När revyn lades ner hade den spelats 386 gånger för en publik på drygt 200 000 personer. 

Kyparen Yngve Gylling

Läs också:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar